Prace budowlane na Alejach Jerozolimskich powodują zmiany w organizacji ruchu

W godzinach nocnych pomiędzy 18 a 19 października, na odcinku Alei Jerozolimskich przy Dworcu Zachodnim, dojdzie do reorganizacji ruchu drogowego. Jest to spowodowane rozpoczęciem prac nad nowym fragmentem tunelu tramwajowego przez firmę budowlaną. Tymczasowo, zarówno ruch kołowy, jak i buspasy będą funkcjonować jedynie na jezdni północnej, oferując po trzy pasy ruchu dla kierowców.

Firma odpowiedzialna za rozbudowę linii tramwajowej do Dworca Zachodniego szykuje się do poszerzenia terenu robót. W najbliższym czasie przystąpią do konstrukcji tunelu tramwajowego poprzez Aleje Jerozolimskie. Na miejscu powstały już tzw. „przewiązki” pomiędzy jezdniami. Dzięki temu, od nocy z 18 na 19 października możliwe będzie zamknięcie jezdni południowej – kierującej do centrum miasta – w okolicach Dworca Zachodniego. Użytkownicy drogi będą mogli korzystać z jezdni północnej, która będzie posiadać po trzy pasy w obie strony – dwa dla ogólnego ruchu i jeden buspas.

Osoby kierujące się do centrum miasta powinny zwrócić uwagę, że tuż za skrzyżowaniem z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. będzie o jeden pas mniej. Nieco dalej, kierowcy będą musieli przejechać na drugą stronę jezdni, aby powrócić na właściwą nitkę nieopodal skrzyżowania z ulicą Sokołowskiego „Grzymały”. Z kolei lewy pas Alei Jerozolimskich w stronę Włoch zostanie zamknięty od ulicy Sokołowskiego „Grzymały”. Przy skrzyżowaniu powstanie dodatkowy pas do zawracania dla osób jadących od strony centrum.

Zmiany dotyczą również pieszych, rowerzystów oraz pasażerów komunikacji miejskiej. Przez teren budowy tunelu tramwajowego poprowadzony zostanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości trzech metrów. Rowerzyści będą musieli podzielić przestrzeń z pieszymi pomiędzy ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. a placem budowy. Przejście podziemne pod Alejami Jerozolimskimi będzie dostępne, jednak jedne ze schodów prowadzących do niego po stronie parku zostaną zamknięte. Chodnik po północnej stronie jezdni, przy Dworcu Zachodnim, będzie węższy o kilkadziesiąt centymetrów.

Autobusy będą kursować buspasami na jezdni północnej w obie strony. Przystanek autobusowy dla linii jadących w stronę Włoch i Woli nie ulegnie zmianie lokalizacji. Natomiast przystanek dla autobusów kierujących się do centrum zostanie przesunięty bardziej w stronę ulicy Sokołowskiego „Grzymały”.

Firma budowlana zaleca kierowcom korzystanie z alternatywnych tras przejazdu w czasie trwania prac. W celu minimalizacji utrudnień i poprawienia płynności ruchu na objazdach, na trasie tunelu pod rondem Zesłańców Syberyjskich łączącego Aleje Jerozolimskie od strony Ursusa i Pruszkowa z aleją Prymasa Tysiąclecia, a także na środkowej części przejazdu pod torami w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia, zostaną wytyczone dwa pasy ruchu. Zmiany te będą wprowadzane stopniowo, w ciągu następnego tygodnia.

Metoda budowy tunelu tramwajowego to tzw. metoda podstropowa. Pierwszym krokiem będzie demontaż nawierzchni oraz usunięcie wszelkich kolizji, po czym rozpocznie się konstrukcja murków prowadzących dla ścian szczelinowych oraz przesłona zabezpieczająca przed napływem wód gruntowych, z wykorzystaniem technologii tzw. jet-groutingu (wysokociśnieniowa iniekcja strumieniowa). Po wykonaniu ścian szczelinowych i stropu górnego, teren na powierzchni zostanie odtworzony (głównie jezdnia), a dalsze prace będą prowadzone już pod ziemią („od góry do dołu”).

W najbliższych miesiącach możemy spodziewać się kolejnych zmian w organizacji ruchu na tym odcinku Alej Jerozolimskich. Prace będą prowadzone etapowo, z zachowaniem przejezdności ulicy. Firma budowlana będzie zajmować kolejne fragmenty Alej, a ruch kołowy będzie przekładany na inne pasy. Utrudnienia w tym miejscu powinny zakończyć się około wakacji 2025 roku. Dodatkowo, firma planuje rozszerzenie robót na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r – na odcinku pomiędzy Szczęśliwicką a Grójecką – na przełomie października i listopada 2024 roku. Także tutaj kierowcy będą musieli korzystać z jednej jezdni w obie strony.