Transport publiczny w polskiej stolicy, Warszawie, odnotował znaczący wzrost popularności wśród mieszkańców i turystów w 2024 roku. W sumie z usług komunikacji miejskiej skorzystało ponad 956 milionów osób, co oznacza wzrost o około pół miliona w porównaniu do poprzedniego roku. Tym samym liczba korzystających z transportu publicznego w metropolii przewyższyła niemal dwunastokrotnie ilość pasażerów, którzy podróżowali pociągami PKP Intercity na terenie całego kraju (78,5 mln osób).
Analizując dane dotyczące poszczególnych rodzajów transportu, zauważamy, że rok 2024 był zdecydowanie zdominowany przez naziemny transport szynowy – tramwaje i kolej. Chociaż autobusy nadal przewiozły najwięcej osób (447 075 312), to jednak odnotowano spadek ich popularności o 2 procent w stosunku do roku 2023. W przypadku tramwajów sytuacja była odwrotna. Pomimo drugiego miejsca pod względem liczby przewiezionych pasażerów (252 397 918), zanotowano wzrost o 2 procent w porównaniu do roku poprzedniego. Metro, które w 2023 roku było rekordowo popularne, w 2024 roku odnotowało spadek liczby pasażerów o 2 procent (197 290 264). Z kolei Szybka Kolej Miejska zanotowała największy wzrost liczby pasażerów – aż o 19 procent (18 056 747 osób).
Znaczący wzrost zainteresowania komunikacją publiczną potwierdza także liczba sprzedanych biletów. W ciągu roku zakupiono ponad 115 milionów biletów, co stanowi wzrost o ponad 1,7 procent w stosunku do roku 2023. Największą popularnością cieszyły się bilety czasowe (20-minutowe), które kupiono ponad 59 milionów. Co ciekawe, coraz więcej pasażerów decyduje się na zakup biletów za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W 2024 roku nabyto ik drogą aż 46,3 milionów biletów.
Dane te pozwalają stwierdzić, że rok 2024 był niezwykle pomyślny dla Warszawskiego Transportu Publicznego. Rekordową ilość korzystających z usług przełożyło się na wpływy do budżetu miasta. Ze sprzedaży biletów wpłynęło do niego ponad 886 milionów złotych, co oznacza, że całkowite dochody z transportu publicznego wyniosły ponad miliard złotych. W porównaniu z rokiem 2023, Warszawa zapłaciła za funkcjonowanie transportu publicznego aż o 200 milionów złotych więcej.
Plany miasta na przyszłość zakładają dalsze inwestycje w rozwój komunikacji miejskiej, w tym budowę nowych tras tramwajowych i metra, zakup nowych pojazdów oraz wprowadzenie nowego systemu biletowego. Dzięki temu, w 2025 roku, jeszcze więcej osób ma skorzystać z Warszawskiego Transportu Publicznego jako podstawowego środka dojazdu do pracy czy szkoły.