Warszawa Wschodnia: Przebudowa stacji za 4 miliardy złotych rusza w 2026 roku!

PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ogłosiły przetarg na modernizację istotnego elementu infrastruktury kolejowej w Warszawie. Inwestycja, której koszt oszacowano na 4 miliardy złotych, ma znacząco poprawić funkcjonowanie stacji Warszawa Wschodnia. W przetargu będą mogły wziąć udział tylko firmy z Unii Europejskiej, co zapewnia zgodność z przepisami unijnymi.

Znaczenie inwestycji dla regionu

W bieżącym roku PKP PLK planowały uruchomienie przetargów wartych 16 miliardów złotych, jednak projekt dotyczący Warszawy Wschodniej zwiększa tę kwotę do 20 miliardów złotych. Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreśla, że modernizacja stacji jest kluczowym elementem strategii rozwoju infrastruktury. Dzięki tym pracom, jak zaznacza wiceminister Piotr Malepszak, przepustowość stacji znacznie wzrośnie. Obecnie Warszawa Wschodnia obsługuje około 20 tysięcy pasażerów dziennie, a przewidywania mówią o wzroście do 37 tysięcy w nadchodzącej dekadzie.

Planowane ulepszenia i ich realizacja

Prezes PKP PLK, Piotr Wyborski, informuje, że projekt dla stacji Warszawa Wschodnia został opracowany z większą dbałością w porównaniu do wcześniejszych prac na stacji Warszawa Zachodnia, co pozwoli zminimalizować niedogodności dla podróżnych. Modernizacja obejmie tory, perony oraz montaż nowoczesnych wind i schodów ruchomych, co zwiększy komfort pasażerów.

Kryteria wyboru wykonawców i harmonogram prac

Podpisanie umowy na realizację projektu planowane jest na przyszły rok, a zakończenie prac przewiduje się na 2029 rok. Firmy spoza UE oraz te bez odpowiednich umów handlowych nie będą mogły wziąć udziału w przetargu. W trakcie modernizacji nastąpi przekierowanie części pociągów na stację Warszawa Gdańska, a inne zakończą bieg na stacji Warszawa Zachodnia. Ostateczne decyzje dotyczące zmian w ruchu kolejowym zostaną podjęte po wyborze wykonawcy. Prace obejmą również linię prowadzącą do stacji Warszawa Stadion.

Plany na przyszłość i rozwój infrastruktury

Kolejnym etapem inwestycji będzie modernizacja środkowego odcinka warszawskiej linii średnicowej, planowana na lata 2031-2035. Projekt został opóźniony ze względu na konieczność wprowadzenia istotnych zmian, takich jak modernizacja wiaduktu Emilii Plater oraz remont Warszawy Centralnej. W perspektywie bieżącej PLK zamierza również zbudować dodatkowe tory między Wawrem a Otwockiem, co pozwoli oddzielić ruch dalekobieżny od regionalnego, istotnie zwiększając przepustowość warszawskiego węzła kolejowego.