Modernizacja torowiska na Marszałkowskiej w Warszawie stała się punktem zapalnym w dyskusjach publicznych. Kontrowersje rozpoczęła ministra funduszy i polityki regionalnej, Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, która w mediach społecznościowych wyraziła swoje niezadowolenie z postępów prac. Poruszyła problem wieloletniego oczekiwania na poprawę komunikacji tramwajowej, a efekty jej zdaniem pozostawiają wiele do życzenia.
Tramwaje Warszawskie odpowiadają na krytykę
Na zarzuty minister szybko zareagowali przedstawiciele Tramwajów Warszawskich. W swoim oświadczeniu podkreślili, że mimo trwającej przebudowy, tramwaje z Mokotowa do centrum nadal funkcjonują, a obecność przenośnej toalety na torze to sytuacja tymczasowa, nie mająca wpływu na podstawowe połączenia. Przypomnieli również, że modernizacja rozpoczęła się zaledwie w połowie czerwca tego roku i zakończy się zgodnie z harmonogramem 13 października.
Zakres prac i ich wpływ na ruch miejski
Remont torowiska obejmuje kompleksową modernizację, w tym zazielenienie przestrzeni oraz budowę nowych przejść dla pieszych. Aktualnie tramwaje nie kursują na odcinku między Rondem Dmowskiego a Placem Bankowym. W czasie trwania prac niektóre linie, jak linia 16, działają na trasach skróconych, a inne połączenia są zastąpione autobusami. Jest to część szerszej strategii modernizacyjnej, której celem jest unowocześnienie infrastruktury tramwajowej w całym mieście.
Kontynuacja prac na innych trasach
Tegoroczne prace na Marszałkowskiej są jednymi z wielu projektów Tramwajów Warszawskich. Wcześniej z powodu budowy węzła rozjazdowego w rejonie SGH wyłączono z ruchu tramwaje w alei Niepodległości i Rakowieckiej. Po zakończeniu tych prac we wrześniu, tramwaje powróciły na swoje trasy, co było możliwe dzięki efektywnemu wykorzystaniu funduszy unijnych. Inwestycje te mają na celu stworzenie bardziej wydajnej i ekologicznej sieci tramwajowej.
Nowe Centrum Warszawy: przyszłość komunikacji miejskiej
Modernizacja Marszałkowskiej to część większego projektu pod nazwą Nowe Centrum Warszawy. Zakłada on oddzielenie torów tramwajowych od ruchu samochodowego poprzez posadzenie drzew oraz ograniczenie liczby pasów ruchu dla samochodów do dwóch w każdą stronę. Dodatkowo planuje się budowę brakującego odcinka drogi rowerowej oraz zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, takich jak przejezdna zabudowa torowiska, co zapewni lepsze warunki poruszania się dla karetek.
Prace na Marszałkowskiej to tylko część większego planu przekształcenia Warszawy w miasto przyjazne środowisku i mieszkańcom. Pomimo czasowych utrudnień, inwestycje te mają na celu poprawę jakości życia i komunikacji miejskiej.