Zmiany w ofercie PKP Intercity to wiadomość, na którą czekało wielu mieszkańców mniejszych i średnich miast. Nadchodzące miesiące i lata przyniosą nowe trasy pociągów dalekobieżnych, które poprawią komunikację w regionach dotąd słabo skomunikowanych z resztą kraju. Przyjrzyjmy się, jak te plany wpłyną na codzienność podróżnych i lokalnych społeczności.
Więcej pociągów w mniejszych miejscowościach
W oparciu o zakup nowoczesnego taboru, narodowy przewoźnik zapowiada uruchomienie dalekobieżnych połączeń przez miasta, które od dawna były pomijane na kolejowej mapie Polski. Na liście miejscowości, do których powrócą pociągi PKP Intercity, znajdują się między innymi Człuchów, Łomża, Czaplinek czy Złocieniec. Przewoźnik zapewnia, że mieszkańcy czternastu gmin uzyskają dostęp do regularnych połączeń dalekobieżnych, co przełoży się na łatwiejsze podróże do dużych ośrodków miejskich.
Równocześnie, planowane jest zwiększenie liczby kursów w miastach, gdzie dotychczas oferta pociągów dalekobieżnych była ograniczona. Nowe połączenia pojawią się między innymi w Chojnicach, Świdnicy, Jaśle czy Gorzowie Wielkopolskim. Dzięki temu poprawi się dostęp do transportu publicznego nawet dla kilku milionów mieszkańców mniejszych regionów.
Inwestycje w nowoczesny tabor i krajową współpracę
Przygotowania do zmian idą w parze z inwestycjami w nowy sprzęt. PKP Intercity podpisało umowę na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 22 pociągów spalinowych. Nowe pojazdy mają obsługiwać zarówno linie zelektryfikowane, jak i te, na których nie ma trakcji elektrycznej. Na trasach takich jak Warszawa – Łomża, Białystok – Gdynia, Kraków – Gdynia czy Warszawa – Białystok pojawią się nowe kursy, obejmując miejscowości dotąd pozbawione podobnych możliwości.
Tabor zamówiono u polskich producentów – to decyzja, która nie tylko wzmacnia rodzimy przemysł, ale też pozwala na szybszą realizację planów przewoźnika. Pociągi hybrydowe będą mogły zabrać 177 pasażerów, oferując miejsca w obu klasach, klimatyzację, ładowarki przy siedzeniach oraz udogodnienia dla podróżnych z ograniczoną mobilnością. Rodziny z dziećmi skorzystają ze specjalnych stref, a rowerzyści – z dedykowanych miejsc na jednoślady.
Kiedy ruszą nowe połączenia?
Pierwsza nowa trasa Gorzów Wielkopolski – Poznań ma zostać uruchomiona już w tym roku, a kolejne – jak Warszawa – Łomża – w 2026 roku. Pozostałe miejscowości zyskają połączenia sukcesywnie, wraz z dostawą kolejnych składów, co według planów nastąpi do połowy 2029 roku. Podpisana umowa przewiduje, że nowe pojazdy będą sukcesywnie odbierane i kierowane na kolejne linie w całej Polsce.
Dla wielu osób z mniejszych miast to szansa na wygodniejsze i szybsze podróże – nie tylko do dużych metropolii, ale również do sąsiednich powiatów. Nowa oferta PKP Intercity może stać się impulsem do rozwoju lokalnych społeczności, a zarazem odpowiedzią na potrzeby mieszkańców, którzy do tej pory musieli liczyć na mniej wygodne środki transportu.