W Wilanowie pojawiła się nowa infrastruktura transportu publicznego, która w istotny sposób zmienia krajobraz komunikacyjny tej dzielnicy. Od czasu otwarcia zajezdni tramwajowej R5 na Annopolu, podróżowanie do i z Wilanowa stało się wygodniejsze dzięki nowej trasie tramwajowej. Trasa o długości 6,5 km przebiega m.in. przez ulice Belwederską i Sobieskiego, kończąc swój bieg w alei Rzeczypospolitej. Oprócz torów tramwajowych zrealizowano również rozbudowę jezdni, chodników i ścieżek rowerowych, co znacząco poprawiło komfort i dostępność dla mieszkańców. Jest to największa inwestycja tramwajowa w stolicy od kilkudziesięciu lat.
Rola tramwajów w miejskiej komunikacji
Nowo otwarta trasa tramwajowa w Wilanowie obsługuje kluczowe linie, takie jak linia 14, która łączy Wilanów z Ochotą przez Politechnikę, linia 16 przecinająca Marszałkowską i kończąca swój bieg na Piaskach, oraz przyszła linia 19, która od 2025 roku ma połączyć Stegny z Bielanami z przystankiem na Dworcu Centralnym. W ciągu ostatniego roku tramwaje obsłużyły imponującą liczbę 20 milionów pasażerów, przy czym linia 16 jest najpopularniejsza, przyciągając 14,2 miliona podróżnych. Zajezdnia R5 odgrywa kluczową rolę, obsługując 60 brygad tramwajowych dziennie i wdrażając proekologiczne rozwiązania, co czyni ją jedną z najbardziej nowoczesnych placówek tego typu w Polsce.
Finalizacja infrastruktury i przyszłe plany
Kończą się już prace związane z wykończeniem terenów zielonych oraz infrastrukturą pieszo-rowerową wzdłuż nowej trasy tramwajowej. Wkrótce planowane jest również uruchomienie zintegrowanego torowiska dla autobusów i tramwajów (TTA), co jeszcze bardziej usprawni podróżowanie po tej części Warszawy. Tramwaje stały się nieodłącznym elementem życia codziennego mieszkańców Wilanowa, wspierając rozwój nowoczesnej i przyjaznej środowisku dzielnicy.
Źródło: facebook.com/Wilanow.Dzielnica.m.st.Warszawa
