W ostatnich dniach uczniowie szkoły podstawowej dla dzieci o specjalnych potrzebach mieli okazję uczestniczyć w wyjątkowym wydarzeniu edukacyjnym, które wzbogaciło ich codzienną naukę o nowe doświadczenia. W ramach projektu „Zmysłbooki – CzytajMY (wszystkimi zmysłami) razem!” w szkole zorganizowano warsztaty prowadzone przez znaną propagatorkę literatury dziecięcej, Małgorzatę Swędrowską. Inicjatywa ta została zrealizowana dzięki wsparciu Funduszu Edukacji Kulturalnej m.st. Warszawy.
Nowe możliwości w edukacji
Projekt skierowany jest do dzieci wymagających szczególnej uwagi i indywidualnego podejścia. Zastosowanie książek sensorycznych podczas warsztatów pozwoliło uczniom poznawać świat literatury przez dotyk, słuch oraz wzrok. W efekcie dzieci mogły nie tylko słuchać opowieści, ale także je przeżywać – każde na swój własny sposób, zgodnie z indywidualnymi potrzebami.
Rola książek sensorycznych w rozwoju dziecka
Podczas zajęć z Małgorzatą Swędrowską uczestnicy korzystali z publikacji, które zostały specjalnie przygotowane, by pobudzać różne zmysły. Dzięki temu literackie historie stawały się dla dzieci bardziej dostępne i angażujące. Tego rodzaju aktywności są szczególnie ważne w procesie terapii i nauki, gdyż ułatwiają rozwijanie umiejętności społecznych oraz komunikacyjnych.
Wspólna lektura buduje relacje
Warsztaty w Wypożyczalni nr 130 stworzyły przestrzeń do wspólnego czytania, wymiany przeżyć i wrażeń. Dzieci razem z prowadzącą i nauczycielami mogły dzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat książek, co sprzyjało budowaniu wzajemnego zaufania i zrozumienia wśród uczestników zajęć. Wspólne doświadczenia czytelnicze wzmacniają poczucie przynależności do grupy oraz rozwijają empatię.
Wsparcie miasta dla lokalnych inicjatyw edukacyjnych
Zaangażowanie Funduszu Edukacji Kulturalnej umożliwiło realizację tego projektu w szkole podstawowej, dając szansę dzieciom na udział w nowatorskich formach nauki. Miasto stołeczne Warszawa konsekwentnie inwestuje w rozwój programów dostosowanych do różnorodnych potrzeb uczniów, podkreślając znaczenie edukacji włączającej i integracyjnej.
Spotkanie z Małgorzatą Swędrowską pokazało, że literatura może stać się skutecznym narzędziem zarówno integracji, jak i rozwijania umiejętności wśród młodych mieszkańców. Inicjatywy takie jak „Zmysłbooki – CzytajMY (wszystkimi zmysłami) razem!” pokazują, jak ważne jest dostosowywanie metod nauczania do indywidualnych możliwości każdego dziecka, oferując wszystkim równe szanse na rozwój.
Źródło: facebook.com/BibliotekaTargowek
