Zimowe utrzymanie Warszawy – służby gotowe do akcji 24/7

Wraz z nadejściem chłodniejszych miesięcy, Warszawa w pełni przygotowała się na zimowe wyzwania związane z utrzymaniem czystości i bezpieczeństwa na swoich ulicach. Pełne przygotowanie obejmuje ponad 1500 km dróg, które pozostają pod stałym nadzorem, dzięki całodobowemu monitoringowi.

Zaawansowane przygotowania do zimy

Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM) we współpracy z lokalnymi firmami rozpoczął sezon zimowy już w połowie października. W ciągu sześciu miesięcy, trwa intensywna gotowość do akcji odśnieżania, które są zależne od dynamicznie zmieniających się warunków pogodowych. Efektywność działania jest kluczowa, ponieważ bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo mieszkańców, podróżnych i kierowców. Kontrolerzy ZOM nieustannie monitorują stan nawierzchni, zapewniając szybkie reakcje na zmieniające się warunki atmosferyczne.

Infrastruktura i zasoby w gotowości

Na warszawskie ulice może wyjechać ponad 300 pługów i posypywarek w przypadku intensywnych opadów śniegu. Gdy warunki są mniej ekstremalne, do działań angażuje się około 170 posypywarek. Szczególna uwaga poświęcana jest mostom, wiaduktom oraz stromym ulicom, na których pracuje ponad 40 specjalistycznych pojazdów. Ulice lokalne, niewykorzystywane przez autobusy, są odśnieżane przez dzielnicowe urzędy, które mają do dyspozycji około 100 pojazdów.

Utrzymanie czystości chodników

Zarząd Oczyszczania Miasta odpowiada za ponad 4 miliony metrów kwadratowych terenów, w tym 4500 przystanków oraz wybrane trasy rowerowe. Na tych obszarach używa się piasku do zabezpieczania nawierzchni. W całym mieście rozstawiono 3400 skrzyń z piaskiem, co ułatwia szybkie podejmowanie działań w razie potrzeby.

Całodobowy nadzór nad warunkami miejskimi

Centrum Dowodzenia ZOM nieustannie analizuje prognozy pogody i dane ze stacji meteorologicznych w stolicy. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne planowanie działań oczyszczających. Każda akcja jest śledzona i kontrolowana w czasie rzeczywistym za pomocą systemów GPS zamontowanych w pojazdach. Jakość prac jest natomiast weryfikowana przez wspólne patrole ZOM i Straży Miejskiej.

Podział obowiązków na różnych szczeblach

W sezonie zimowym odpowiedzialność za utrzymanie porządku w mieście rozkłada się na różne instytucje. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarządza drogami ekspresowymi i mostami, takimi jak most Południowy. ZOM obsługuje ulice z ruchem autobusowym, a dzielnice zajmują się ulicami lokalnymi. Chodniki przylegające do nieruchomości pozostają w gestii właścicieli, natomiast te przy głównych drogach zarządza ZOM. Wyjątkami są tereny w Śródmieściu i na Pradze-Północ, gdzie odpowiedzialność przejmują odpowiednie zarządy terenów publicznych, a w parkach – Zarząd Zieleni.

Źródło: Urząd m.st. Warszawy