W pierwszej połowie 2025 roku PKP Intercity S.A. odnotowało znaczący przyrost liczby pasażerów na trasie Białystok – Warszawa, osiągając wzrost na poziomie 34 proc. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku.
Rozbudowa infrastruktury kolejowej
Ministerstwo Infrastruktury podejmuje intensywne działania na rzecz modernizacji linii kolejowej Rail Baltica. Celem jest zwiększenie prędkości pociągów na odcinku Warszawa – Białystok do 200 km/h. Taki krok ma nie tylko poprawić komfort podróżowania, ale również skrócić czas przejazdu. Poseł Michał Moskal poszukuje szczegółowych informacji na temat harmonogramu realizacji tego projektu.
Zmiany w ofercie połączeń kolejowych
Przed rozpoczęciem modernizacji, w rozkładzie na 2013/2014 rok, PKP Intercity zapewniało pięć par połączeń na trasie między Warszawą a Białymstokiem, z najkrótszym czasem przejazdu wynoszącym trzy godziny. Po zakończeniu modernizacji liczba połączeń wzrosła do dwunastu par, co znacząco zwiększyło dostępność transportu kolejowego dla pasażerów.
Efekty modernizacji dla pasażerów
Przeprowadzone zmiany w infrastrukturze oraz zwiększenie liczby połączeń przyczyniły się do wzrostu liczby podróżnych o 193 proc. w pierwszym półroczu 2025 roku w porównaniu do 2014 roku. Pociągi „sprinter” skracają czas pokonania trasy do półtorej godziny, podczas gdy standardowe przejazdy zajmują dwie godziny i osiem minut krócej. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zaznacza, że te udogodnienia przyciągają coraz większą liczbę pasażerów.
Perspektywy dalszego rozwoju
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 6 na odcinku Warszawa Wschodnia – Czyżew” jest kluczowym elementem Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku, z możliwością przedłużenia do 2032 roku. System GSM-R na odcinku Czyżew – Białystok planowany jest na około 2029 rok, lecz jego realizacja zależy od dostępnych środków finansowych. Trwają negocjacje dotyczące harmonogramu, a PKP PLK SA dąży do ich szybkiego zakończenia.
Obecne cele Ministerstwa Infrastruktury
Choć zwiększenie prędkości do 200 km/h na całej trasie Warszawa – Białystok jest długoterminowym celem, obecne działania ministerstwa skupiają się na zwiększeniu liczby połączeń. To pozwala na szybkie przyciągnięcie nowych pasażerów. Planowane jest także skrócenie czasu przejazdu dla pociągów „sprinter” do 80 minut w przyszłości.