Budowa kluczowego odcinka rowerowego w sercu Warszawy

Warszawa ma na celu stworzenie kluczowej infrastruktury rowerowej, a najświeższym krokiem w tym kierunku jest podpisanie umowy na przebudowę ulicy Andersa przez Zarząd Dróg Miejskich (ZDM). Plan ten, będący największą inwestycją rowerową bieżącego roku, przewiduje budowę długo oczekiwanej ścieżki rowerowej.

Umowę powierzenia prac wykonawczych podpisano z firmą Wegarten z Warszawy, która wygrała przetarg, oferując najbardziej korzystną cenę – 31,8 miliona złotych. Jest to kwota, która okazała się niższa od założona w kosztorysie. „Zaprojektuj i wybuduj” – to było hasło tego przetargu, czego efektem będzie stworzenie dokumentacji budowlanej i wykonawczej przez firmę Wegarten. Po jej ukończeniu firma przystąpi do realizacji prac terenowych. Od momentu podpisania umowy na kompletne formalności oraz budowę zaplanowano łącznie 20 miesięcy, co oznacza, że cały projekt powinien być zrealizowany w latach 2024-25.

Prace na ulicy Andersa są tylko fragmentem większego planu dotyczącego rozbudowy „kręgosłupa” rowerowego centrum Warszawy. Po ukończeniu najnowszego fragmentu ścieżki rowerowej na ulicy Marszałkowskiej i placu Bankowym, przedstawiono plan dalszego jej rozwoju. Prawdziwy potencjał trasa rowerowa osiągnie dopiero po przedłużeniu jej na północ, pozwalając mieszkańcom Żoliborza i Bielan na łatwy dojazd rowerem do Nowego Centrum Warszawy.

Podpisana umowa obejmuje odcinek ulicy Andersa od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Równolegle prowadzone są prace nad projektem II etapu, który ma obejmować obszar od ulicy Nowolipki przez stację metra Ratusz-Arsenał aż do placu Bankowego. Prace nad tym projektem obejmują również rozwój dalszych etapów wzdłuż ulicy Mickiewicza i placu Wilsona, co w sumie daje około 3 kilometry nowej trasy rowerowej prowadzącej prosto do Śródmieścia.

Po zakończeniu wszystkich planowanych prac, korytarz rowerowy biegnący ulicami Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska-Waryńskiego będzie miał prawie 8 kilometrów. W międzyczasie miasto pracuje nad unowocześnieniem istniejących tras rowerowych, poprzez ich przebudowę i rozbudowę infrastruktury rowerowej wzdłuż różnych odcinków ulicy Marszałkowskiej.

Pierwszy etap prac obejmuje budowę dwukierunkowej asfaltowej ścieżki rowerowej na odcinku długości 1,2 kilometra. W jego ramach nastąpi połączenie z wszystkimi istniejącymi odcinkami, a także modernizacja wszystkich skrzyżowań z przestarzałą sygnalizacją świetlną.

Podczas realizacji projektu szczególna uwaga zostanie zwrócona na ochronę zieleni miejskiej. Ścieżka rowerowa będzie biec po zachodniej stronie ulicy Andersa, a jej przebieg zostanie zaplanowany tak, aby jak najmniej ingerować w otaczającą ją zieleń. Istnieje również plan na tzw. rozpłytowania, czyli usuwanie niepotrzebnych powierzchni betonowych lub wybrukowanych, które zostaną zastąpione przez obszary zielone.

W umowie zawarto również dwa mniejsze „dodatki”: przedłużenie istniejących pasów rowerowych na ulicy Bonifraterskiej (odcinek Międzyparkowa-Sapieżyńska) oraz budowa krótkiego fragmentu ścieżki rowerowej finansowanej ze środków budżetu obywatelskiego, który ma powstać po wschodniej stronie ulicy Andersa.