Nowe rozjazdy za 8 mln zł na Warszawie Centralnej – kluczowa inwestycja dla kolejowej przyszłości!

Rozpoczęcie prac nad nowym projektem przez Polskie Linie Kolejowe SA (PLK) jest kluczowym krokiem w celu poprawy funkcjonowania Dworca Centralnego w Warszawie. Inwestycja ta, o wartości około 8 milionów złotych brutto, obejmuje budowę tzw. trapezu rozjazdowego i zaplanowana jest na okres od 8 do 16 listopada bieżącego roku. Projekt ten jest istotny w kontekście przyszłej modernizacji stacji Warszawa Wschodnia, co będzie wiązało się z czasowym zamknięciem niektórych torów na trasie pomiędzy Warszawą Centralną a Warszawą Wschodnią.

Korzyści płynące z trapezu rozjazdowego

Trapez rozjazdowy wprowadza dodatkowe rozjazdy, co znacznie zwiększa możliwości manewrowe na stacji. Dzięki zastosowaniu czterech nowych rozjazdów, zarządzanie ruchem pociągów stanie się bardziej efektywne, co jest kluczowe w obliczu planowanej modernizacji stacji Warszawa Wschodnia. Zwiększenie liczby torów dostępnych do manewrów i przejazdów bezpośrednio wpłynie na poprawę przepustowości stacji.

Projekt zakłada także wdrożenie nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym (srk), które są niezbędne dla bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów. Te zaawansowane technologie umożliwią bardziej efektywne zarządzanie ruchem i podniesienie poziomu bezpieczeństwa na stacji.

Zmiany organizacji ruchu podczas prac

Podczas okresu budowy, PLK przewidują tymczasowe zmiany w ruchu pociągów. Ze względu na prowadzone roboty, pociągi nie będą się zatrzymywać na stacji Warszawa Centralna, a niektóre połączenia zostaną skierowane na alternatywne trasy przez stacje takie jak Warszawa Gdańska i Warszawa Śródmieście. Dotyczy to m.in. pociągów Intercity z i do miast takich jak Białystok, Lublin, Poznań, Bydgoszcz, Gdynia czy Olsztyn.

Pociągi przybywające z zachodu swojej trasy zakończą na stacji Warszawa Główna. Dotyczy to składów Polregio, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Szybkiej Kolei Miejskiej (linia S3) kursujących z i do Warszawy Lotniska Chopina, Żyrardowa, Skierniewic i Płocka. Natomiast pociągi z kierunku wschodniego zakończą trasę na stacji Warszawa Wschodnia, co obejmuje połączenia Kolei Mazowieckich oraz SKM z różnych kierunków.

Prace na przystanku Warszawa Włochy

Równocześnie z inwestycjami na Dworcu Centralnym, PLK planuje wymianę zużytych rozjazdów na przystanku Warszawa Włochy. Ten etap inwestycji będzie realizowany w trakcie zaplanowanych zamknięć torów i jest finansowany z budżetu państwa. Prace te są częścią przygotowań do większej modernizacji w warszawskim węźle kolejowym.

Podjęte działania mają na celu nie tylko zwiększenie przepustowości stacji, ale także poprawę jakości podróży oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa pasażerów. Dzięki inwestycjom takim jak budowa trapezu rozjazdowego, PLK zabezpiecza się przed przyszłymi wyzwaniami związanymi z modernizacją kluczowych odcinków infrastruktury kolejowej w stolicy.

Podsumowując, projekt trapezu rozjazdowego na Dworcu Centralnym stanowi kluczowy element przygotowań do modernizacji infrastruktury kolejowej w Warszawie, który przyniesie korzyści zarówno w zakresie efektywności ruchu, jak i bezpieczeństwa podróżnych.