Na warszawskiej Białołęce rozpoczęto budowę nowego mostu wzdłuż ulicy Płochocińskiej. Projekt ten, realizowany przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, osiągnął już kluczowy etap, a mieszkańcy z niecierpliwością oczekują otwarcia nowej przeprawy nad Kanałem Żerańskim.
postępy w konstrukcji mostu na białołęce
Budowa skupiła się obecnie na tworzeniu fundamentów mostu, gdzie trwają prace nad wbijaniem pali pod przyczółki. Do tej części inwestycji wykorzystuje się świder palownicy, który drąży otwory w gruncie na głębokość sięgającą trzynastu metrów. Te otwory są następnie zapełniane mieszanką betonową, co stanowi trzon pala, a wewnątrz umieszcza się kolumny z prętów zbrojeniowych. W sumie, po obu stronach kanału, wkopane zostaną 77 pali. Projekt obejmuje również przebudowę istniejących sieci, w tym gazowej, energetycznej i wodociągowej, oraz wyeliminowanie starej sieci ciepłowniczej.
harmonogram i szczegóły projektu
Nowy most, o długości wynoszącej około 70 metrów, powstaje na południe od istniejącej przeprawy. Konstrukcja uwzględnia dwa pasy ruchu – po jednym w każdą stronę, oraz chodnik dla pieszych. Przetarg na realizację tej inwestycji ruszył w sierpniu 2024 roku, a oferty były rozpatrywane w październiku tego samego roku. Kontrakt na budowę powierzono firmie Domost Sp. z o.o., z którą umowa została podpisana na początku bieżącego roku za sumę 24,2 mln zł.
przewidywane otwarcie mostu dla mieszkańców
Zakończenie prac budowlanych zaplanowano na pierwszą połowę 2026 roku. Po oddaniu do użytku, nowa konstrukcja zastąpi dotychczasową przeprawę, która zostanie zamknięta. Dla mieszkańców i kierowców istotna jest informacja, że ulica Płochocińska będzie otwarta przez cały czas trwania budowy, co ma na celu minimalizację potencjalnych utrudnień.
Budowa mostu na Białołęce stanowi jeden z kluczowych projektów infrastrukturalnych w stolicy, którego celem jest usprawnienie komunikacji w tej części Warszawy. Mieszkańcy mogą na bieżąco śledzić postępy inwestycji, która rozwija się zgodnie z zaplanowanym harmonogramem.