Anna i Krystyna, dwie imponujące maszyny TBM o wadze 650 ton każda, już dotarły na Karolinę i są gotowe do rozpoczęcia budowy tuneli na ostatnim odcinku drugiej linii metra w Bemowie. Harmonogram prac został opracowany tak, aby umożliwić pierwszym pasażerom dojazd do stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin już w 2026 roku.
Niegdysiejsze tarcze TBM, które wydrążyły tunele poprzednich sekcji linii M2 warszawskiego metra, ważyły ponad 650 ton, miały prawie 100 metrów długości i ponad 6 metrów średnicy. Po ich zadaniu zostały podzielone na mniejsze części i przechowywane w fabryce tubingów przy ulicy Marywilskiej. To właśnie tam wiosną rozpoczęto produkcję obudów dla tuneli bemowskiego odcinka metra. W tym samym czasie tarcze Anna i Krystyna przeszły niezbędne remonty i serwis, aby były gotowe na kolejny etap pracy na Bemowie.
Pierwszych części obu tarcz drążących dotarło na stację metra Karolin nocą z 19 na 20 czerwca specjalnym transportem. Z tej stacji rozpocznie się budowa podziemnej trasy do Bemowa. Montaż tarcz odbędzie się bezpośrednio w tzw. szybie startowym, czyli miejscu, z którego rozpocznie się drążenie tuneli. W kolejnych nocach reszta części tarcz TBM będzie dostarczana na plac budowy specjalnym transportem.
Tunel zachodniego odcinka drugiej linii metra ma długość 3202 metrów i 3196 metrów. Tarcze TBM będą miały do zamontowania 3800 prefabrykowanych pierścieni, każdy o długości 1,5 metra. Rozpoczęcie drążenia planowane jest na okres wakacyjny. Narzędzia tnące będą pracować nieprzerwanie przez całą dobę od momentu ich uruchomienia. Praca zostanie zatrzymana tylko w przypadku problemów z napotkanym podłożem, awarii maszyny lub konieczności wymiany ostrzy.
Chociaż tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jej działanie nadzoruje 12-osobowa załoga pracująca na cztery zmiany. Napęd maszyny zapewniają 16 par siłowników hydraulicznych.
Projekt obejmuje budowę trzech stacji na prawie czterokilometrowym bemowskim odcinku drugiej linii metra. Stacja C3 Lazurowa zlokalizowana jest na południowo-wschodniej stronie skrzyżowania ulic Lazurowa i Górczewska, pomiędzy pętlą tramwajową a ulicą Lazurową. Stacja C2 Chrzanów zaplanowana jest pod ulicą Rayskiego, w pobliżu skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin znajduje się pod ulicą Sochaczewską, na północ od skrzyżowania z Połczyńską. Za nią powstaje zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin. Zakończenie projektu wartego 1,9 mld zł i oddanie go do użytku pasażerów planowane jest na rok 2026.