Jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w stolicy właśnie ruszyła – to modernizacja Dworca Warszawa Wschodnia. Celem przebudowy jest nie tylko odświeżenie wyglądu stacji, ale także zwiększenie jej funkcjonalności. Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, zapowiada, że do 2029 roku dworzec całkowicie zmieni swoje oblicze, stając się bardziej przyjaznym miejscem zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników.
nowa organizacja ruchu pociągów
Jednym z najważniejszych elementów modernizacji jest reorganizacja ruchu pociągów. Wprowadzenie nowej struktury umożliwi oddzielenie tras podmiejskich od dalekobieżnych, co pozwoli na poprawę przepustowości stacji. Dzięki temu, po zakończeniu inwestycji, możliwe będzie obsłużenie większej liczby pociągów, w tym tych zmierzających do takich miast jak Gdańsk, Siedlce, Białystok czy Lublin.
skala i koszty inwestycji
Projekt modernizacji Dworca Warszawa Wschodnia oraz stacji Warszawa Stadion to ogromne przedsięwzięcie, którego wartość szacowana jest na 4 miliardy złotych. Zakres prac obejmuje modernizację około 40 kilometrów torów oraz 170 rozjazdów. Kolejarze już ogłosili przetarg na wykonanie tych kluczowych zadań.
nowoczesne udogodnienia dla podróżnych
W ramach przebudowy przewidziano także pełne odnowienie peronów, które zostaną wyposażone w nowoczesne udogodnienia, takie jak windy, schody ruchome, zadaszenia oraz zaawansowane systemy informacji pasażerskiej. Wszystkie te elementy mają na celu znaczącą poprawę komfortu podróży dla pasażerów.
znaczenie dla warszawiaków i miasta
Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, zaznacza, że Dworzec Warszawa Wschodnia jest jednym z dziesięciu największych dworców w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów, która w zeszłym roku wynosiła 37 tysięcy dziennie. W najbliższych dziesięciu latach prognozowany jest wzrost tej liczby do ponad 50 tysięcy dziennie. Wiceprezydent Warszawy, Tomasz Mencina, podkreśla również, że przebudowa ma kluczowe znaczenie dla miasta, zwłaszcza w kontekście planowanej budowy tunelu łączącego ulicę Kijowską z Żupniczą.
harmonogram prac budowlanych
Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na 2026 rok, a ich zakończenie przewidziano na 2029 rok. Podczas modernizacji niektóre tory będą okresowo zamykane, jednak ruch dalekobieżny i podmiejski na linii średnicowej zostanie utrzymany. Planowane jest także przekierowanie części pociągów na inne stacje, co ma zminimalizować wszelkie utrudnienia dla pasażerów.