Tramwaje znów na torach: Śródmieście, Mokotów i Wola połączone!

Modernizacja infrastruktury tramwajowej w Warszawie przynosi znaczące efekty, co z pewnością cieszy mieszkańców stolicy. Od 1 września tramwaje powróciły na swoje stałe trasy, przebiegając przez ulice Wolską, Niepodległości, Rakowiecką i Wołoską. Rok 2023 jest wyjątkowy pod względem liczby projektów modernizacyjnych obejmujących infrastrukturę tramwajową, z aż 34 zadaniami remontowymi obejmującymi około 10 km torów. Kluczowym czynnikiem wpływającym na intensyfikację tych prac jest Warszawski Program Torowy – długoterminowa inicjatywa mająca na celu unowocześnienie sieci tramwajowej. Większość prac zaplanowano na okres wakacyjny, kiedy to liczba pasażerów jest zazwyczaj mniejsza.

Zmiany w ruchu tramwajowym w sierpniu i wrześniu

Już w sierpniu tramwaje ponownie pojawiły się na placu Zawiszy, a z początkiem roku szkolnego zakończono prace na Mokotowie i Woli, eliminując tym samym utrudnienia w ruchu w tych dzielnicach.

Nowa trasa tramwajowa na Mokotowie

Na Mokotowie zakończono kluczowe prace związane z zachodnią częścią węzła rozjazdowego przy Szkole Głównej Handlowej, co stanowi element nowej trasy tramwajowej łączącej aleję Niepodległości z Puławską. Ponadto, zakończono remont torowiska przy Głównym Urzędzie Statystycznym nad Trasą Łazienkowską. Od 1 września tramwaje swobodnie kursują między przystankami Nowowiejska i Woronicza, przywracając linie 17 i 33 na ich regularne trasy, podczas gdy linia 18 nadal kursuje po zmienionej trasie.

Zmieniona organizacja ruchu na alei Niepodległości

Prace związane z przebudową skrzyżowania alei Niepodległości i Rakowieckiej pozwoliły na skierowanie ruchu na zachodnią jezdnię, umożliwiając przejazd w kierunku Centrum „pod prąd”. Objazd w stronę Mokotowa prowadzi teraz ulicami Stefana Batorego i Boboli, z dwoma pasami pozostawionymi w kierunku Wołoskiej.

Przywrócenie ruchu tramwajowego na Wolską

Po zakończeniu prac na skrzyżowaniu ul. Wolskiej i Skierniewickiej, tramwaje wróciły na ul. Wolską. Linie 13, 26, 20, 23 i 24 ponownie kursują swoimi stałymi trasami, a linia 27 została wydłużona do Metra Młociny.

Postępy w inwestycjach na Grójeckiej i Marszałkowskiej

Na Marszałkowskiej kontynuowane są prace związane z modernizacją torowiska oraz tworzeniem nowych przejść dla pieszych. Tymczasowo, tramwaje nie kursują między przystankami Metro Ratusz Arsenał i Centrum. Linie 15 i 66 kończą trasę na Placu Bankowym, a autobusy 151 i 520 obsługują wydłużone trasy.

Na Grójeckiej trwają intensywne prace nad przebudową instalacji podziemnych i układu drogowego w związku z nową trasą tramwajową do Dworca Zachodniego. Na skrzyżowaniu z Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha powstaje pełna gwiazda tramwajowa. Wszystkie prace przewidziane są na czas, a planowane przywrócenie ruchu tramwajowego na Marszałkowską oraz ciąg Grójeckiej i aleję Krakowską ma nastąpić przed połową października.