Trzy dekady od otwarcia pierwszej linii metra w Warszawie: planowane inwestycje i świętowanie jubileuszu

Otwarcie pierwszego odcinka podziemnej komunikacji miejskiej w polskiej stolicy miało miejsce 30 lat temu. W związku z tą rocznicą, Warszawskie Metro organizuje uroczystości dla pasażerów w najbliższy poniedziałek, 7 kwietnia.

Historia metra w Warszawie rozpoczęła się dokładnie 7 kwietnia 1995 roku, kiedy to dwie pierwsze jednostki kolejowe ruszyły ze stacji Wilanowska. Było to dziesięć lat po rozpoczęciu budowy, która miała miejsce 15 kwietnia 1985 roku. Początkowo metro składało się z 11-kilometrowej linii, na której znajdowało się 11 stacji, ciągnącej się od Kabat do Politechniki. Wówczas kompozycje pociągów liczyły trzy wagony – były to rosyjskie pojazdy z serii 81. Obecnie pasażerowie mają do dyspozycji prawie 40 km tras i 39 stacji. Do przewozu służą nowoczesne wagony z serii Inspiro, produkowane przez koncerny Alstom i Skoda Varsovia.

„Metro jest ważnym elementem łączącym mieszkańców miasta. Z zaangażowaniem inwestujemy w rozwój transportu szynowego – budujemy nowe stacje metra na linii M2 oraz planujemy dodatkowe trasy dla poziemnej kolei. Finansujemy te działania zarówno z środków unijnych, jak i z budżetu miejskiego. Pasażerowie doceniają te wysiłki – już teraz prawie 60% mieszkańców Warszawy korzysta z komunikacji zbiorowej na co dzień, a aż 94% z nich pozytywnie ocenia funkcjonowanie tego systemu w stolicy. W ubiegłym roku metro warszawskie obsłużyło niemal 200 mln pasażerów” – wyjaśnia Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

W latach 2019-2023, czyli w trakcie ostatniej kadencji prezydenckiej, powstało 11 nowych stacji na linii M2. Obecnie pasażerowie mogą korzystać z 39 stacji metra, a łączna długość tras to prawie 40 km. W najbliższej przyszłości powstaną kolejne trzy stacje na linii M2. Według masterplanu komunikacyjnego dla Warszawy do roku 2050 powstaną w mieście trzy nowe linie metra. Dzięki temu 17 z 18 dzielnic będzie miało dostęp do metra, a ponad połowa mieszkańców stolicy – zgodnie z ideą miasta 15-minutowego – będzie mieszkać w zasięgu dojścia piechotą do stacji metra.

Nasze Metro to nie tylko kilometry nowych linii i nowoczesne składy wożące wygodnie oraz bezpiecznie warszawianki i warszawiaków do pracy czy szkoły, ale również ludzie – tysiące kobiet i mężczyzn, którzy budowali i budują kolejne stacje, ale także prowadzą pociągi, zajmują się nadzorem ruchu oraz konserwacją i naprawami. Chciałbym im bardzo podziękować za ich ważną, potrzebną, codzienną pracę – dodaje prezydent stolicy.

Z okazji 30-lecia uruchomienia kursów na linii M1 Warszawskie Metro przygotowało dla mieszkanek i mieszkańców Warszawy kilka atrakcji. W poniedziałek, 7 kwietnia, od wczesnych godzin porannych na stacji Świętokrzyska w rejonie galerii multimedialnej pasażerowie witani będą słodkim upominkiem z logo metra. Na trzech ścianach galerii wyświetlana będzie tzw. oś czasu z historią warszawskiego metra w pigułce. Z kolei o godz. 15:00 na antresoli stacji Wilanowska (głowica południowa, ściana wschodnia) zostanie uroczyście odsłonięta jubileuszowa mozaika. To właśnie na tej stacji, w 1995 roku, odbyło się uroczyste otwarcie podziemnej kolei w Warszawie.

W części antresoli galerii Wilanowska – w ramach Akademii Sztuk Podziemnych – zaprezentowana zostanie wystawa z okazji 30. rocznicy uruchomienia przewozów pasażerskich metrem w Warszawie. Historia podziemnej kolei przedstawiona będzie też na ogrodzeniach Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty. Tego dnia na monitorach w pociągach i na stacjach metra, a także na wybranych ekranach digitalowych w Śródmieściu wyświetlane będzie jubileuszowe logo Warszawskiego Metra.