W Warszawie powstanie nowy 200-metrowy wieżowiec z ogrodami na dachach!

Nowy punkt orientacyjny na mapie miasta? Wielofunkcyjny kompleks Centralna Park ponownie na celowniku inwestorów

Gdzie i co miałoby powstać?

Na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II, tuż obok istniejącej już zabudowy wysokościowej, planowany jest nowy wieżowiec o wysokości 200 metrów. Projekt, sygnowany roboczą nazwą Centralna Park, przygotowała spółka Xcity Investment, będąca częścią PKP S.A. W zamierzeniach to nie tylko jeden drapacz chmur, ale cały zespół czterech budynków, zaprojektowanych przez renomowane biuro SUD Architects. Całość miałaby wypełnić ponad dwa hektary w samym centrum miasta, oferując łącznie około 140 tys. metrów kwadratowych przestrzeni pod biura, sklepy i hotel.

Nowoczesność i dostępność: ogrody miejskie na dachach

Szczególną uwagę mieszkańców przyciąga zapowiedź ogólnodostępnych ogrodów miejskich na dachach części budynków. Ma to być nowy rodzaj zieleni w centrum stolicy – miejsce do odpoczynku, spacerów i spotkań, dostępne dla każdego. To rozwiązanie wpisuje się w coraz popularniejszy w Europie trend „miasta ogrodów” oraz troskę o jakość miejskiej przestrzeni publicznej.

Dlaczego plany jeszcze nie ruszyły?

Choć o Centralna Park mówi się od kilku lat, projekt pozostawał „zamrożony” z powodu licznych przeszkód. Teraz spółka inwestorska oficjalnie potwierdza, że wraca do koncepcji, ale daje jasno do zrozumienia: realizacja jest uzależniona od dwóch kluczowych warunków. Pierwszy to zakończenie gruntownej modernizacji linii średnicowej PKP, która przebiega dokładnie pod planowanymi budynkami. Drugim jest uchwalenie nowego prawa, które umożliwi stawianie dużych inwestycji nad torami kolejowymi.

Kiedy ruszą prace? Harmonogram i przeszkody

Według informacji uzyskanych przez naszą redakcję, remont linii średnicowej ma się rozpocząć najwcześniej po 2030 roku. Do tego czasu inwestorzy analizują możliwości techniczne i logistyczne projektu. Oznacza to, że nawet jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa nie ruszy z miejsca przez najbliższe lata. Dodatkowe wyzwanie stanowi fakt, że całość inwestycji miałaby powstać nad torami – co wymaga nie tylko czasu, ale i precyzyjnych rozwiązań inżynieryjnych oraz dostosowań przepisów.

Co dalej? Perspektywy i pytania otwarte

Obecnie nie sposób jednoznacznie określić, kiedy i w jakim kształcie Centralna Park zostanie zrealizowana. Tak duża inwestycja w ścisłym centrum stolicy może zmienić otoczenie na lata, ale przynosi też pytania – od wpływu na komunikację i krajobraz, po dostępność nowych terenów zielonych. O wszystkich kolejnych decyzjach dotyczących projektu będziemy informować na bieżąco. Zachęcamy mieszkańców do dzielenia się opiniami: jakie nadzieje i obawy budzi w Was ten planowany kompleks?