Znacząca zmiana w miejskim ruchu drogowym staje się faktem – Warszawa stawia na technologię, by ułatwić codzienne życie mieszkańców i usprawnić komunikację w centrum oraz na obrzeżach miasta. Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich podpisał właśnie sześcioletnią umowę z firmą Yunex. To partnerstwo zapewni obsługę i rozwój Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem wyposażonego w najnowsze rozwiązania technologiczne, w tym narzędzia oparte na sztucznej inteligencji.
Jak zmieniał się system zarządzania ruchem w Warszawie?
Infrastruktura zarządzająca ruchem drogowym w stolicy rozwija się od ponad dekady. Początkowo, w 2008 roku, obejmowała zaledwie 37 skrzyżowań głównie w śródmieściu. Dziś system swoim zasięgiem obejmuje blisko 500 punktów przecięcia dróg, co oznacza, że monitoruje i steruje niemal połową wszystkich warszawskich sygnalizacji. Kolejne lata przyniosły zarówno rozszerzenie zasięgu, jak i wdrożenie innowacyjnych technologii, dzięki którym zarządzanie ruchem jest coraz bardziej precyzyjne i skuteczne.
Współczesne narzędzia w służbie płynniejszego ruchu
Kontrakt z Yunex przewiduje utrzymanie i rozwój systemu obejmującego 479 skrzyżowań – to ponad połowa wszystkich sygnalizacji świetlnych w mieście. System korzysta z szerokiego wachlarza narzędzi:
- Analiza i zarządzanie natężeniem ruchu przez sieć czujników, detektorów oraz kamer, które śledzą bieżącą sytuację drogową.
- Specjalne algorytmy, które pozwalają przyznawać priorytet komunikacji miejskiej, zwłaszcza pojazdom wyposażonym w GPS, m.in. tramwajom.
- 240 kamer obrotowych rozlokowanych w mieście, umożliwiających szybką identyfikację utrudnień i nieprawidłowości.
- Dedykowany system nad Wisłostradą, wykorzystujący 80 kamer do natychmiastowego wykrywania incydentów.
- Pozyskiwanie danych o ruchu z 16 specjalistycznych stacji pomiarowych, rozmieszczonych na kluczowych odcinkach.
- Tablice elektroniczne z bieżącymi komunikatami dla kierowców, zawieszone nad głównymi arteriami miasta.
- Serwis internetowy i system informujący o warunkach pogodowych oraz aktualnym stanie ruchu.
- Wykorzystanie symulacji komputerowych do przewidywania zatorów i rekomendowania optymalnych tras przejazdu.
Nowe technologie, więcej danych – korzyści dla mieszkańców
Najnowsza odsłona systemu to nie tylko bardziej inteligentne światła. System automatycznie dostosowuje sygnalizację do aktualnego natężenia ruchu i dynamicznie reaguje na nieprzewidziane sytuacje, jak kolizje czy nagłe utrudnienia. W planach jest przejście na sterowanie całymi ciągami komunikacyjnymi – czyli tzw. korytarzami ruchu, co pozwoli szybciej rozładowywać korki na głównych trasach i precyzyjniej kierować kierowców na alternatywne drogi. Rozwój systemu opiera się na coraz większej ilości danych, m.in. z Automatycznych Pomiarów Ruchu – to umożliwi jeszcze lepsze przewidywanie i eliminowanie problemów komunikacyjnych.
Nowe inwestycje, modernizacja i rozbudowa infrastruktury
Przez najbliższe lata system będzie stopniowo powiększany. Plany zakładają podłączanie ok. 20 nowych skrzyżowań rocznie, a także szeroko zakrojone prace modernizacyjne: wymianę 300 słupów sygnalizacyjnych, 30 kilometrów kabli i 720 detektorów, a także modernizację urządzeń na 50 skrzyżowaniach. Szczególne inwestycje obejmą tunel Wisłostrady oraz rondo Zesłańców Syberyjskich, gdzie przewidziane są trwałe zmiany w organizacji ruchu. Wszystko po to, by mieszkańcy mogli sprawniej poruszać się po mieście niezależnie od wybranej formy transportu.
Sztuczna inteligencja: cyfrowy bliźniak miasta i przewidywanie korków
Kluczową innowacją będzie stworzenie cyfrowego odpowiednika systemu zarządzania ruchem. Nowoczesne algorytmy, bazujące na sztucznej inteligencji, będą analizować olbrzymie zbiory danych z całego miasta, testować różne scenariusze i proponować najbardziej efektywne rozwiązania. Dzięki temu Warszawa dołącza do grona europejskich metropolii, które stawiają na zaawansowane technologie, by zapewnić swoim mieszkańcom wygodniejszą i bezpieczniejszą codzienność na drogach.
Dla warszawiaków oznacza to nie tylko mniej stania w korkach, ale również poprawę bezpieczeństwa i precyzyjne informacje o sytuacji na ulicach dostępne w czasie rzeczywistym. To ważny krok w kierunku nowoczesnego, przyjaznego mieszkańcom miasta.
Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
