Plany modernizacji stacji Warszawa Wschodnia nabierają realnych kształtów, a przetarg na gruntowny remont został oficjalnie ogłoszony. Cała inwestycja, której koszt szacuje się na 4 miliardy złotych, ma rozpocząć się w 2026 roku i zakończyć w 2029. Projekt ten nie tylko unowocześni stację, ale także znacząco poprawi jej funkcjonalność.
Kompleksowa przebudowa infrastruktury
W ramach projektu modernizacji, PKP PLK zamierza całkowicie zrewitalizować stację Warszawa Wschodnia. Zaplanowano modernizację około 40 km torów oraz montaż 170 nowych rozjazdów. Po zakończeniu prac, stacja ma stać się bardziej przepustowa, a podróżni będą mogli korzystać z nowoczesnych udogodnień, takich jak systemy informacji pasażerskiej, windy i schody ruchome.
Poprawa komunikacji kolejowej
Jednym z kluczowych celów inwestycji jest zwiększenie przepustowości stacji, co umożliwi bezproblemowe przejazdy pociągów podmiejskich w kierunku Gdańska. Obecnie jest to utrudnione ze względu na istniejący układ torowy. Po modernizacji przewiduje się także lepsze połączenia w kierunku Siedlec, Białegostoku oraz Lublina.
Rozdzielenie ruchu kolejowego
Planowane jest rozdzielenie ruchu podmiejskiego i dalekobieżnego na linii od Grodziska Mazowieckiego przez Warszawę do Otwocka. Takie rozwiązanie przyczyni się do zwiększenia przepustowości pociągów i poprawy komfortu podróży dla pasażerów. Projekt ten jest częścią większej strategii usprawnienia transportu kolejowego w regionie.
Zmiany w krajobrazie miejskim
Przebudowa stacji to także duża zmiana dla samego miasta. Na czas prac budowlanych część torów będzie wyłączona z użytku, jednak zapewniona zostanie obsługa zarówno dla linii dalekobieżnych, jak i podmiejskich. Niektóre pociągi będą kierowane na inne stacje, co pozwoli na utrzymanie ciągłości ruchu kolejowego.
Inwestycja w liczbach
- Modernizacja obejmie 7 peronów na stacji Warszawa Wschodnia oraz 2 perony na przystanku Warszawa Stadion.
- Zostanie wybudowana nowa estakada o długości 1600 metrów oraz przebudowanych 7 wiaduktów kolejowych.
- Na stacji pojawi się 14 nowych wind oraz 7 par ruchomych schodów, co znacznie ułatwi poruszanie się pasażerom.
- Zaplanowano przebudowę ponad 46 km torów oraz instalację 57 km nowej sieci trakcyjnej.
- Modernizacja obejmie również montaż 170 nowych rozjazdów, co usprawni funkcjonowanie stacji.
Perspektywy na przyszłość
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak wskazuje, że po zakończeniu modernizacji, stacja Warszawa Wschodnia stanie się nowoczesnym i funkcjonalnym węzłem komunikacyjnym. Obecnie stacja obsługuje około 37 tysięcy pasażerów dziennie, a w ciągu najbliższych dziesięciu lat liczba ta ma wzrosnąć do ponad 50 tysięcy. Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla rozwoju transportu kolejowego w Polsce i jest istotna nie tylko dla samej Warszawy, ale również dla całego regionu.