PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły rozpoczęcie znaczącej inwestycji na stacji Warszawa Centralna, która ma na celu poprawę przepustowości i obsługi większej liczby pociągów. Prace, które odbędą się w dniach 8-16 listopada, wiążą się z reorganizacją ruchu kolejowego, co wpłynie na codzienne podróże wielu pasażerów.
Rozbudowa infrastruktury i znaczenie projektu
PKP PLK podpisały kontrakt z Zakładami Automatyki KOMBUD, opiewający na około 6,5 miliona złotych netto. Centralnym punktem inwestycji jest budowa tzw. trapezu rozjazdowego, składającego się z czterech nowych rozjazdów. Nowe rozjazdy mają kluczowe znaczenie dla optymalizacji ruchu pociągów, szczególnie w kontekście nadchodzącej modernizacji stacji Warszawa Wschodnia. W związku z tymi pracami, odcinek torowy między Warszawą Centralną a Warszawą Wschodnią będzie czasowo zamknięty.
Innowacyjne technologie dla zwiększenia bezpieczeństwa
W ramach projektu zostaną wdrożone zaawansowane systemy SRK (Sterowanie Ruchem Kolejowym), które są nieodzowne dla zapewnienia bezpiecznego i płynnego ruchu pociągów. Dzięki tej technologii, liczba dostępnych torów do przejazdów i manewrów wzrośnie, co z kolei zwiększy efektywność i przepustowość stacji.
Organizacja ruchu kolejowego podczas prac
W trakcie prac, od 8 do 16 listopada, stacja Warszawa Centralna nie będzie obsługiwać pociągów. PKP PLK wprowadzi tymczasowe trasy, kierując wybrane składy przez stacje Warszawa Gdańska i Warszawa Śródmieście. Tymczasowe zmiany obejmują pociągi Intercity kursujące między innymi do Białegostoku, Lublina, Poznania, Bydgoszczy, Gdyni oraz Olsztyna.
Alternatywne trasy dla podróżujących
Pociągi nadjeżdżające z zachodu zakończą trasy na stacji Warszawa Główna. Dotyczy to między innymi składów Polregio, ŁKA oraz SKM (S3), które kursują z i do Lotniska Chopina, Żyrardowa, Skierniewic oraz Płocka. Natomiast pociągi z kierunku wschodniego będą kończyć swoje trasy na stacji Warszawa Wschodnia. Zmiany te dotyczą także składów z Terespola, Gdyni oraz Kolei Mazowieckich kursujących z Modlina, Legionowa (S3), Siedlec i Łukowa.
Celem tych zmian jest zminimalizowanie niedogodności dla pasażerów i zapewnienie ciągłości ruchu kolejowego podczas trwania prac budowlanych.
Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Warszawy oraz podróżni zyskają bardziej efektywną i nowoczesną infrastrukturę kolejową, co docelowo powinno przyczynić się do podniesienia jakości podróży na trasach krajowych i międzynarodowych.