W najbliższych latach region pomiędzy Warszawą a Łodzią może przejść ogromną transformację, za sprawą zaawansowanych działań związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Inwestycja ta, uznawana za najważniejszy projekt infrastrukturalny w Polsce, nabiera tempa głównie dzięki sprawnie realizowanym programom dobrowolnych nabyć nieruchomości.
Zakup gruntów pod nowe linie kolejowe nabiera rozpędu
Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć stał się kluczowym narzędziem umożliwiającym szybkie postępy w przygotowaniach do budowy linii Kolei Dużych Prędkości. Dotychczas CPK pozyskało 113 hektarów terenu, co przekłada się na 105 działek znajdujących się w bezpośrednim pasie planowanej trasy. To znaczący krok naprzód, zważywszy na fakt, że ogólna liczba wymaganych nieruchomości na tym etapie inwestycji wynosi 206. Program, skierowany tylko do właścicieli działek położonych na trasie przyszłej linii, cieszy się dużym zainteresowaniem – niemal wszyscy uprawnieni zgłosili chęć sprzedaży swoich ziem.
Skala prac przy powstającym węźle lotniskowym
Równolegle do inwestycji kolejowych postępuje wykup gruntów pod samo lotnisko oraz otaczającą je infrastrukturę. Dotychczas właściciele przekazali już 2160 działek, a łączna powierzchnia terenów objętych programem przekracza 2040 hektarów. CPK zapewniło sobie w ten sposób ponad połowę terenów wskazanych w decyzji lokalizacyjnej na potrzeby portu lotniczego oraz zachodniej części nowego węzła kolejowego. Skala zainteresowania ze strony właścicieli nieruchomości również tutaj jest wysoka – ponad tysiąc osób wyraziło chęć uczestnictwa w rozwiązaniach proponowanych przez inwestora.
Nowoczesne zasady wyceny i rozliczeń z właścicielami nieruchomości
W przypadku nabywania gruntów CPK stawia na przejrzystość oraz atrakcyjność oferty. Kluczową rolę odgrywają wyceny sporządzane przez niezależnych ekspertów, którzy analizują wartość każdej nieruchomości indywidualnie. Na tym jednak nie koniec – by zachęcić do uczestnictwa w programie, spółka proponuje dodatkowe korzyści finansowe: bonus w wysokości 20% powyżej wyceny za ziemię oraz aż 40% za budynki. Właściciele nieruchomości mają też możliwość otrzymania wartości odtworzeniowej, co oznacza rozliczenie uwzględniające koszt przywrócenia mienia do stanu pierwotnego.
Perspektywy dla regionu i harmonogram inwestycji
Realizacja projektu Kolei Dużych Prędkości wpisuje się w szeroko zakrojone plany rozwoju komunikacji w Polsce. Zgodnie z decyzją rządu podjętą pod koniec 2024 roku, pierwszy odcinek nowej linii między Warszawą Zachodnią a Centralnym Portem Komunikacyjnym ma zostać ukończony do 2032 roku. Pozostałe fragmenty strategicznego „Y”, łączącego najważniejsze miasta centralnej Polski, planowane są na kolejne trzy lata. Najbliższe miesiące przyniosą ogłoszenie przetargów na roboty budowlane na 31-kilometrowym odcinku, co oznacza, że prace w terenie rozpoczną się szybciej niż przewidywano.
Dynamiczne postępy w nabywaniu gruntów i przygotowaniach do budowy sprawiają, że inwestycja zaczyna przynosić realne korzyści nie tylko dla przyszłych pasażerów, lecz także dla lokalnych społeczności. Skuteczne wdrażanie programów dobrowolnych nabyć to jeden z filarów, na których opiera się sukces całego przedsięwzięcia.