Czesi na polskich torach: Nowa era konkurencji dla PKP Intercity!

Polski rynek kolejowy staje przed nowymi wyzwaniami, ponieważ zagraniczni przewoźnicy coraz śmielej wkraczają na krajowe trasy. RegioJet, czeski operator kolejowy, już zadebiutował na trasie między Warszawą a Krakowem, a planuje dalszą ekspansję. Tymczasem PKP Intercity, dotychczasowy lider, zapewnia, że nie zamierza oddawać pola bez walki, podkreślając swoje mocne strony. Przyjrzyjmy się, jak wygląda obecna sytuacja i co może przynieść przyszłość na polskich torach.

RegioJet: Nowy gracz na polskich torach

W czwartek rano, żółty pociąg RegioJet zatrzymał się na stacji Kraków Główny, inaugurując nowy rozdział w podróżach między Warszawą a Krakowem. Czeski przewoźnik nie zamierza się ograniczać tylko do tej trasy. Z planami na przyszłość chce połączyć Warszawę nie tylko z Krakowem, ale także z Poznaniem, Katowicami i Pragą. W grudniu wprowadzenie nowego rozkładu jazdy na sezon 2025/26 pozwoli RegioJet na rozszerzenie oferty o dodatkowe połączenia, w tym między Krakowem a Gdynią.

Przygotowania Leo Express

Oprócz RegioJet, także Leo Express przygotowuje się do wejścia na polski rynek. Od marca 2026 roku ma zamiar uruchomić połączenie między Warszawą, Krakowem a Pragą. Obie firmy są już rozpoznawalne w Polsce – RegioJet dzięki nocnym kursom z Przemyśla do Pragi, a Leo Express dzięki trasie Kraków-Praga. Konkurencja na torach stanie się z pewnością jeszcze bardziej zacięta.

Konkurencja i jej wpływ na rynek

Obecność prywatnych przewoźników skłania PKP Intercity do przemyślenia strategii. Zrezygnowano z wniosków o zbadanie równowagi ekonomicznej, co mogło blokować nowych graczy na rynku. Takie podejście otwiera drzwi dla większej liczby operatorów, co w efekcie może wpłynąć na jakość usług oferowanych pasażerom.

Reakcja samorządowych przewoźników

Wzrost konkurencji dotyka także przewoźników samorządowych. Koleje Dolnośląskie już kursują z Wrocławia do Świnoujścia w sezonie letnim, a Koleje Mazowieckie oferują letnie połączenia z Warszawy do Trójmiasta i Ustki. Polregio, dawniej Przewozy Regionalne, również obsługuje kilka dłuższych tras, w tym tę ze Szklarskiej Poręby do Poznania.

PKP Intercity w nowej rzeczywistości

PKP Intercity podkreśla swoje doświadczenie i osiągnięcia w branży, zwracając uwagę na inwestycje w komfort, bezpieczeństwo i ekologię transportu kolejowego. Rzecznik spółki, Maciej Dutkiewicz, wskazuje na rekordowe wyniki przewozowe jako dowód skuteczności ich strategii. W obliczu rosnącej konkurencji, spółka jest jednak zmuszona do dalszego podnoszenia jakości swoich usług.

Co z obsługą awarii?

Pojawienie się nowych przewoźników rodzi pytania o standardy obsługi w razie awarii. Podczas gdy PKP Intercity oferuje częściowy zwrot kosztów biletu w razie opóźnienia, Leo Express oferuje alternatywne rozwiązania, takie jak transport autobusowy lub współpraca z innymi przewoźnikami. Wprowadzenie takich usług może być kluczowe dla zdobycia zaufania pasażerów.

Zmiany w rozkładach jazdy

Nowy rozkład jazdy na 2026 rok, który zacznie obowiązywać jeszcze w grudniu tego roku, przyniesie istotne zmiany. RegioJet planuje skupić się na szybkich połączeniach między dużymi miastami, rezygnując z postojów na trasach między Krakowem a Warszawą oraz Warszawą a Trójmiastem. Taka strategia ma przyciągnąć pasażerów pragnących szybko i wygodnie pokonywać duże odległości.