Czystość w biurze – co mówią przepisy i jak spełnić wymogi, by nie narazić firmy na kary finansowe?

Przepisy BHP regulują warunki, jakie powinny panować na terenie zakładu pracy, w tym na stanowiskach oraz w pomieszczeniach wspólnych, np. na korytarzach, w pomieszczeniach socjalnych czy w salach konferencyjnych. Ustawa mówi między innymi o tym, jakie temperatury mają panować w biurach, jakie ma być natężenie światła, jakie parametry muszą mieć meble biurowe, jak gęsto mogą być ustawione biurka pracowników, ale też jak pracodawca ma dbać o należytą czystość. Do przestrzegania tych przepisów zobowiązani są zarówno pracownicy, jak i pracodawca oraz jego przedstawiciele.

Sprzątanie biura a przepisy BHP

Czystość w biurze to nie tylko kwestia estetyki, ale też komfortu oraz bezpieczeństwa. Regularnie sprzątane biura zapewniają higieniczne warunki do wykonywania obowiązków. W czystych, zadbanych pomieszczeniach istnieje o wiele mniejsze ryzyko nieszczęśliwych wypadków, a do tego  pracownicy czują się komfortowo i mogą bez problemu skupić się na realizacji swoich zadań. W tym zakresie część obowiązków spoczywa na pracownikach, a część na pracodawcy. Co do zasady pracownik odpowiedzialny jest za swoje stanowisko pracy, czyli biurko i komputer, a także za sprzątanie po sobie w pomieszczeniach wspólnych, w tym w biurowej kuchni, toalecie itp. O czystość wszystkich ciągów komunikacyjnych i pomieszczeń biurowych zadbać musi pracodawca – w praktyce najczęściej jest to firma sprzątająca oddelegowana do sprzątania w ramach outsourcingu.

Jak zaniechanie sprzątania może naruszyć przepisy BHP?

Jeśli pracodawca w ogóle nie dba o porządek w biurze albo dba o czystość w stopniu niedostatecznym, wówczas dochodzi do naruszenia przepisów BHP, co może grozić konsekwencjami. Może to być jedna z przykładowych przesłanek:

  • niezachowanie higienicznych warunków pracy – zgodnie z przepisami BHP pracodawca musi zapewnić czyste, higieniczne środowisko pracy. Brak sprzątania prowadzi do gromadzenia się kurzu, brudu, pleśni i drobnoustrojów, co może wpływać negatywnie na zdrowie pracowników;
  • zwiększone ryzyko nieszczęśliwych wypadków – jeśli biuro nie jest sprzątane, na podłogach mogą znajdować się śliskie substancje, śmieci lub inne przeszkody zwiększające ryzyko potknięć, poślizgnięć itp. Przepisy BHP wyraźnie wymagają, aby pracodawca eliminował takie zagrożenia;
  • brak odpowiedniej wentylacji – zaniechanie sprzątania i brak wymiany powietrza mogą prowadzić do nagromadzenia wilgoci i rozwoju pleśni,
  • brak dokumentacji porządkowej – według przepisów BHP konieczne jest prowadzenie dokumentacji dotyczącej harmonogramów i wykonania sprzątania, aby wykazać zgodność z normami. Brak takiej dokumentacji może zostać uznany za zaniedbanie formalne.

Firmy specjalizujące się w profesjonalnym sprzątaniu biur w Warszawie i innych miastach dysponują wewnętrznymi procedurami, dzięki którym realizacja usług odbywa się w zgodzie z przepisami BHP, a firmie nie grożą konsekwencje za ich naruszenie.

Kary finansowe za nieprzestrzeganie przepisów BHP i zaniechanie sprzątania biura

Sprzątanie firm, w tym biur w centrum Warszawy oraz wielu innych lokalizacjach, jest obowiązkiem przedsiębiorcy wynikającym z przepisów BHP. Ich złamanie traktowane jest jako wykroczenie skutkujące nałożeniem kary finansowej od 1 000 do nawet 30 000 zł w zależności od skali naruszeń. Natomiast jeśli w wyniku zaniedbania czystości w biurze dojdzie do wypadku – np. pracownik poślizgnie się na brudnej plamie albo potknie o nieuprzątnięte odpady – wówczas przedsiębiorca musi odpowiadać także odszkodowawczo wobec poszkodowanego pracownika. W zależności od okoliczności poszkodowany pracownik może żądać od pracodawcy również zadośćuczynienia za doznane krzywdy. W niektórych przypadkach zaniechanie sprzątania, rozumiane jako brak wdrożenia stosownych przepisów BHP, będzie skutkować odpowiedzialnością karną.

Aby zatem nie dopuścić do tego, by w biurze dochodziło do niebezpiecznych wypadków, a panujące w pomieszczeniach warunki utrudniały pracownikom wykonywanie obowiązków, należy stosować się do przepisów BHP i systematycznie sprzątać wszystkie pokoje, ciągi komunikacyjne, kuchnie, stołówki czy toalety, jak również prowadzić stosowną dokumentację. W tym celu warto obowiązki powierzyć profesjonalnej firmie sprzątającej, która specjalizuje się w utrzymywaniu biur w czystości, a do tego dba o formalności. Ważne jest też reagowanie na bieżąco na pojawiające się czynniki potencjalnie stanowiące naruszenie przepisów – pracownik, jeśli widzi jakąś nieprawidłowość, ma obowiązek zgłosić ten fakt pracodawcy, który jest odpowiedzialny za przywrócenie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.