Ekspansja rowerowej infrastruktury Warszawy: nowe trasy, przejazdy i większy dostęp do rowerów miejskich

Nastąpiło wiosenne otwarcie systemu rowerów miejskich Veturilo, które rozpoczęło się na początku marca. To jest jednak tylko jeden z elementów ciągłego procesu projektowania i budowy tras rowerowych w stolicy, który trwa przez cały rok. Początek wiosny to idealny moment na podsumowanie postępów w realizacji najważniejszych zadań.

Warszawa może pochwalić się obecnością ponad 770 kilometrów tras rowerowych, większość z nich pokryta jest asfaltem. Od 1 marca, około 3,3 tysiąca rowerów Veturilo ruszyło na te trasy, a ich wypożyczenie jest możliwe w jednym z 329 punktów rozmieszczonych na terenie każdej dzielnicy miasta.

Ponieważ rowerzyści potrzebują miejsc do jazdy, kontynuowane są inwestycje w kolejne ścieżki rowerowe. Obecnie wybierany jest wykonawca kluczowego odcinka „rowerowego kręgosłupa Warszawy”, czyli trasy N-S prowadzącej przez centrum miasta. Wybrana firma rozpocznie prace budowlane wzdłuż ulicy Andersa od ulicy Nowolipki do Dworca Gdańskiego za kilka miesięcy. Projekt ten, wart ponad 30 milionów złotych, wiąże się z przebudową sygnalizacji na kolejnych skrzyżowaniach i budową rozjazdów oraz łączników rowerowych prowadzących do prostopadłych tras. Trwają również przygotowania do wyboru wykonawców innych odcinków tej trasy: pl. Bankowy – Nowolipki i wzdłuż ul. Mickiewicza.

Na najbliższej sesji budżetowej Rady Miasta zostanie złożony wniosek o przekazanie środków na budowę ostatniego brakującego odcinka drogi rowerowej na ulicy Puławskiej, pomiędzy ulicami Dolną a Rakowiecką. Te fundusze umożliwią rozpoczęcie poszukiwań projektanta, który będzie odpowiedzialny za zaproponowanie zmian na ponad kilometrowym odcinku tej ulicy. Przebudowa obejmie chodnik, jezdnię, zieleń, miejsca postojowe, oświetlenie i sygnalizację uliczną oraz sieci podziemne, a częścią tych zmian będzie nowa infrastruktura rowerowa. W ostatnich latach wybudowano ścieżkę rowerową wzdłuż kilkunastu kilometrów Puławskiej od granic miasta, teraz zostanie ona ukończona na ostatnim jej odcinku.

Dodatkowo pod rozwagę radnych przedstawiane są jeszcze dwie ważne dla Śródmieścia propozycje związane z rowerami. Chodzi o budowę połączenia między nowymi wiaduktami Trasy Łazienkowskiej nad Agrykolą i mostem Łazienkowskim oraz o drogę dla rowerów po wschodniej stronie ulicy Marszałkowskiej na odcinku Królewska – Świętokrzyska.

„Po projektach się nie jeździ”, ale bez projektów nie ma co budować. Obecnie prowadzone są prace projektowe na odcinki m.in. wzdłuż al. Jana Pawła II i al. „Solidarności” oraz ulic Leszno i Okrzei. Kończy się także tworzenie rozwiązań dla przedłużenia nowego mostu pieszo-rowerowego, czyli przejazdu rowerowego przez Wisłostradę na wysokości ulicy Karowej. Poszukiwani są projektanci na kolejne zadania, np. dla trasy rowerowej na ulicach Lucerny i Patriotów w Wawrze.

W oparciu o gotowe już projekty przeprowadzane są przetargi wykonawcze. Szukamy zainteresowanych przebudową całego kwartału w rejonie ulic Złota-Zgoda, wraz z usprawnieniami dla rowerów, w tym m.in. nowymi przejazdami przez ul. Marszałkowską.