Nowa trasa tramwajowa do Wilanowa wprowadza znaczące zmiany w układzie linii w Warszawie

Jest to czas przemian dla komunikacji miejskiej w Warszawie, związanych z otwarciem nowego odcinka tramwajowego do Miasteczka Wilanów. Dzisiaj Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) oficjalnie ogłosił przekształcenia, które dotyczyć będą układu linii autobusowych i tramwajowych obsługujących Śródmieście, Dolny Mokotów, Górny Mokotów, Ursynów oraz samo Wilanów.

Ten niewątpliwie ambitny projekt tramwajowy do Wilanowa, jest jednym z najważniejszych tego typu przedsięwzięć w Polsce. W efekcie 6,5-kilometrowa trasa umożliwi połączenie dynamicznie rozwijającej się części Wilanowa i okolicznych osiedli z trasami biegnącymi przez ulicę Puławską i Marszałkowską. Dzięki temu ruch miejski na południu stolicy będzie bardziej efektywny.

Trasa tramwajowa do Wilanowa przebiega przez obszar o intensywnej zabudowie mieszkaniowej i dociera do serca dynamicznej części miasta. W związku z tym, niektóre linie autobusowe, które pokrywają się z nowym układem trasy tramwajowej, zostaną zastąpione bardziej efektywnymi i sprawnymi połączeniami tramwajowymi. ZTM planuje umożliwić dojazd do tramwajów z osiedli, które nie są bezpośrednio zlokalizowane przy nowej trasie. Niektóre zmiany dotkną również Powiśle, Powsin a nawet Wawer (autobusy linii 319 będą kursowały przez cały dzień).

Nowa trasa do Wilanowa będzie obsługiwana przez trzy linie tramwajowe: 14, 16 i 19. Dzięki nim możliwe będzie utrzymanie częstotliwości kursów co 2 minuty w godzinach szczytu, co 3 minuty poza godzinami szczytu oraz co 4 minuty w weekendy. Tramwaje te zastąpią również autobusy linii 501, 519 i 522, oferując o wiele większą liczbę miejsc dla pasażerów.

Wdrożenie nowych tras będzie realizowane etapowo – początkowo tramwaje linii 14 i 16 pojawią się na torach, a następnie zakończy się kursowanie autobusów linii 522 oraz 519. Znaczące zmiany zostaną wprowadzone kilka dni po uruchomieniu nowych tramwajów. Prace przy rekonstrukcji i budowie ulic nadal będą trwały, co wpłynie na bieżący układ komunikacyjny i niektóre autobusy będą musiały korzystać z tras objazdowych.

Nowa trasa tramwajowa rozpoczyna swoją trasę na skrzyżowaniu ulic Puławskiej i Goworka, prowadząc przez 12 nowych przystanków. Czas przejazdu po całej trasie będzie krótszy niż w przypadku linii autobusowych – dzięki sterowaniu sygnalizacją świetlną i priorytetom na skrzyżowaniach.

Wszystkie przystanki na trasie do Wilanowa zostaną wyposażone w nowoczesne udogodnienia, a torowiska nowych tras zostaną obsadzone roślinami odpornymi na trudne warunki pogodowe. Dodatkowo w ramach projektu zostanie posadzonych kilkaset drzew, co wpłynie na estetykę i ekologię miasta.

Planowane jest również zakończenie budowy odnogi tramwajowej do Stegny wzdłuż ulicy św. Bonifacego, która połączy się z budowaną trasą do Wilanowa. Szacowany czas uruchomienia tej odnogi to lato 2025 roku.