Dobiegła końca inicjatywa o nazwie „Myślę~ nie marnuję opakowań”, która miała charakter pilotażowy. W jej ramach odbyły się finalne spotkania edukacyjne z obywatelami w trzech wyznaczonych warszawskich targowiskach. Już teraz można zapoznać się z pierwszymi podsumowaniami tej kampanii.
„Nasza akcja mająca na celu ograniczenie używania jednorazowych plastikowych opakowań na targowiskach, którą prowadzimy, aby promować ideę gospodarki obiegu zamkniętego, ekonomię współdzieloną i odpowiednie zarządzanie odpadami, to pierwsza tego rodzaju inicjatywa w stolicy. Cieszymy się, że spotkała się z tak dużym zainteresowaniem społeczeństwa i cieszymy się przede wszystkim z jej rezultatów. To małe kroki, ale prowadzą one do zmian i pomagają kształtować dobre nawyki konsumpcyjne” – powiedziała Karolina Zdrodowska, dyrektorka koordynatorka ds. przedsiębiorczości i dialogu społecznego w stołecznym Ratuszu.
Projekt „Myślę~ nie marnuję” został oficjalnie zainaugurowany 23 stycznia 2023 r., w Dniu Bez Opakowań Foliowych. Przez trzy miesiące, edukatorzy zachęcali warszawiaków do zasady niemarnowania oraz ponownego wykorzystania różnorodnych zasobów, w szczególności skupiając się na opakowaniach wielorazowych. Byli też nauczycielami odpowiedniego segregowania odpadów.
Akcja była realizowana na trzech targowiskach: Wołoska róg ul. Odyńca na Mokotowie, Egipska róg ul. Afrykańskiej na Pradze-Południe, Rembielińska 7A na Targówku. W ramach tej inicjatywy, która została zorganizowana przez Urząd m.st. Warszawy, klienci mieli możliwość otrzymać od edukatorów i sprzedawców wielorazowe torby i woreczki na zakupy. Na każdym targowisku objętym akcją umieszczono szafy na tzw. torby bumerangi, które są dostępne dla kupujących również po zakończeniu pilotażu. Z tych szaf można wziąć niezbędne opakowania albo zostawić te, których już nie potrzebujemy. Łącznie przez cały okres trwania inicjatywy udostępniono mieszkańcom ponad 600 toreb.
Podczas trwania kampanii, edukatorzy przeprowadzili ponad 7 tysięcy rozmów z osobami robiącymi zakupy na targowiskach i rozdali ponad 40 tysięcy woreczków. Chociaż jest to niewielki krok, ma on ogromne znaczenie dla kształtowania dobrych nawyków konsumenckich. Szczególnie cieszy fakt, że wielu z klientów wraca do tych samych targowisk, korzystając z otrzymanych wcześniej toreb i woreczków.
Dodatkowo, sprzedawcy również zaangażowali się w działania. Nie tylko chętnie pakują zakupy swoich klientów w dostarczone woreczki, ale również zachęcają do przynoszenia własnych wielorazowych opakowań na zakupy.