Stolica Polski, Warszawa, wprowadza dzisiaj innowacyjne rozwiązanie mające na celu poprawę jakości powietrza – Strefę Czystego Transportu (SCT). Decyzja ta wpływa na restrykcje dotyczące ruchu samochodowego, które obejmują teraz większość Śródmieścia oraz wybrane części przyległych dzielnic. Głównym celem tego działania jest znaczne zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza oraz podniesienie poziomu zdrowia mieszkańców.
Strefa nie jest dostępna dla wszystkich pojazdów – nie mogą do niej wjeżdżać samochody z silnikiem na benzynę (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające standardu emisji spalin Euro 2. Podobne ograniczenia dotyczą również pojazdów z silnikiem diesla (w tym LPG) – muszą one być młodsze niż 19 lat lub spełniać normę Euro 4.
Zarząd Miasta Warszawa poinformował, że w ciągu najbliższych dwóch lat planowane jest stopniowe zaostrzanie wymagań dla samochodów. Zaczynając od roku 2026 pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będą musiały przestrzegać normy Euro 3 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w roku 2000 (tj. maksymalny wiek pojazdu w momencie wdrożenia – 26 lat). Podobne zasady dotyczą pojazdów z silnikiem diesla (w tym LPG) – będą musiały one spełniać normę co najmniej Euro 5 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 roku (tj. maksymalny wiek pojazdu w momencie wdrożenia – 17 lat).
Wiadomo także, że Strefa Czystego Transportu początkowo nie obejmie dużej liczby pojazdów. Wg danych, tylko około 3% samochodów poruszających się po Warszawie nie spełnia wymogów obowiązujących od 1 lipca.
Zarząd Dróg Miejskich umożliwia sprawdzenie, czy dany pojazd może wjechać do strefy. Wystarczy skorzystać z zakładki „Sprawdź swój pojazd” na ich stronie internetowej.