Miasto Warszawa planuje przeznaczyć dodatkowe 164 miliony złotych na zwiększenie bezpieczeństwa drogowego. Ten dodatkowy zastrzyk finansowy podniesie całkowitą wartość funduszy przeznaczonych na ten cel w budżecie miasta do rekordowej kwoty 284 milionów złotych. Głównym celem jest finalizacja programu modernizacji najgorzej ocenionych przejść dla pieszych zgodnie z wynikami audytu bezpieczeństwa.
„Pragniemy jeszcze szybciej przyspieszyć tempo inwestycji i dalej zmniejszać liczbę ofiar wypadków drogowych. Istniejący budżet na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego zostanie uzupełniony o dodatkowe 164 miliony złotych. Radni rozpatrzą wniosek podczas sesji Rady Miasta Stołecznego Warszawy dnia 17 października. Dodatkowe fundusze będą rozdzielone na kolejne cztery lata” – mówi Tomasz Mencina, zastępca prezydenta stolicy.
Kiedy dodamy te dodatkowe fundusze do już istniejącego budżetu, Warszawa do roku 2028 planuje wydać na poprawę bezpieczeństwa drogowego co najmniej 284 miliony złotych. Jest to największa kwota przeznaczona na ten cel w historii miasta, a razem z wydatkami do tej pory wyniesie ponad pół miliarda złotych.
Warszawa z nowym planem bezpieczeństwa: Rekordowe fundusze i skrupulatne działania
Warszawa corocznie przekazuje dziesiątki milionów złotych na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Te fundusze są używane na budowę nowych rond, sygnalizacji, azylów dla pieszych, elementów uspokajających ruch oraz oświetlenia.
„Nasze działania są niezwykle metodyczne i dobrze zaplanowane, co jest możliwe dzięki audytowi bezpieczeństwa przejść dla pieszych. Nasze rezultaty są również wyjątkowe. Liczba ofiar wypadków drogowych jest znacznie mniejsza niż średnia krajowa i europejska, a co najważniejsze – ciągle spada” – tłumaczy Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Rewitalizacja 170 kluczowych miejsc: Priorytet dla bezpieczeństwa
Fundusze na poprawę bezpieczeństwa drogowego w Warszawie zostaną wykorzystane na budowę nowych rond, sygnalizacji świetlnych oraz wprowadzenie elementów uspokajających ruch. Pokryją koszty przebudowy wszystkich przejść dla pieszych ocenionych jako „priorytetowe” w audycie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
„Planujemy osiągnąć ten cel do 2028 roku. Obecnie jesteśmy na półmetku, pozostało nam jeszcze 170 lokalizacji do przebudowy. Każdą z nich dostosujemy do konkretnych potrzeb opierając się na rekomendacjach audytorów” – dodaje Łukasz Puchalski.
Do tej pory Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził 772 takich działań na 580 przejściach dla pieszych. Ponadto, 2100 zebr otrzymało dodatkowe oświetlenie, co stanowi prawie wszystkie wymagające tego typu modernizacji.
Zmiany w Zarządzie Dróg Miejskich dla lepszego bezpieczeństwa
Statystyki z kolejnych lat pokazują spadek liczby śmiertelnych wypadków. Jednak, aby zapewnić sprawną realizację programu poprawy bezpieczeństwa na drogach, niezbędne są precyzyjne diagnozy zagrożeń i stabilne finansowanie inwestycji.
Od października, w Zarządzie Dróg Miejskich powstanie nowy pion odpowiedzialny za bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jego zadania będą obejmować nadzór nad realizacją nowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego i organizacją ruchu, kontynuacją projektu „Droga na szóstkę” (bezpieczeństwo pod szkołami) oraz prowadzenie badań i analiz.