Warszawa, zwycięzca tytułu "Najlepszy Kierunek Turystyczny Europy 2023", zdobywa serca turystów

Warszawa, stolica Polski, triumfowała w konkursie na najbardziej atrakcyjny kierunek turystyczny w Europie rok temu. Tytuł European Best Destination 2023 przysporzył miastu popularności wśród mediów zagranicznych, a także zwiększył liczbę zwiedzających zarówno z Europy, jak i pozostałych regionów świata, którzy pragną osobiście doświadczyć uroków tego miejsca.

W obliczu trudności wynikających z pandemii i konfliktu na Ukrainie, Warszawa powróciła do walki o uwagę turystów. Cieszy mnie to niezmiernie, ponieważ nasze miasto ma wiele do zaoferowania – przyznaje prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski. Z dnia na dzień dokładamy wszelkich starań, aby Warszawa stała się miejscem przyjaznym i atrakcyjnym dla wszystkich: mieszkańców, ale również dla turystów. Przestrzeń publiczną wzbogacamy o więcej zieleni, intensywnie rozwijamy Nowe Centrum Warszawy i wkrótce otworzymy nowy most pieszo-rowerowy prowadzący na Pragę. Bezpieczeństwo miasta w połączeniu z jednym z najlepszych i najtańszych systemów komunikacji miejskiej dodatkowo podnosi jego turystyczną atrakcyjność.

Triumf Warszawy odnotowany został w wielu globalnych mediach, takich jak Forbes USA, Condé Nast Travelers, National Geographic, Corriere Viaggi, Yahoo czy Geo. Do grudnia 2023 roku ukazało się 3 656 publikacji na temat tego wydarzenia w prasie, radiu, telewizji oraz mediach społecznościowych, które docierały do ponad 60 milionów odbiorców na całym świecie, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Niemczech, Meksyku czy Australii. Szacunkowa wartość reklamowa tych publikacji wyniosła 15,5 mln złotych. Warto zaznaczyć, że tytuł European Best Destination 2023 mogły używać nie tylko organizacje promujące Warszawę, ale także lokalne przedsiębiorstwa turystyczne oraz instytucje kulturalne.

Niesamowite zasięgi w mediach zagranicznych potwierdzają skuteczność nieszablonowych strategii promocyjnych. Standardowe narzędzia marketingowe przy ograniczonym budżecie z pewnością nie pozwoliłyby nam osiągnąć takiego sukcesu – podkreśla Paweł Moras, Dyrektor Stołecznego Biura Turystyki. Sektor turystyki doznał wielu strat w ostatnich latach, dlatego naszym priorytetem jest jego ożywienie. Eksperymentujemy z niekonwencjonalnymi rozwiązaniami, aby ocenić ich efektywność. Teraz widzimy, że nasze wysiłki przyniosły oczekiwane rezultaty, co potwierdzają najnowsze dane.

Wygrana Warszawy oraz jej popularność w mediach, zarówno krajowych jak i zagranicznych, przyczyniły się do zauważalnej poprawy statystyk dotyczących odwiedzin turystów. Zwiększone przychody z turystyki są kluczowe dla lokalnej branży, która ucierpiała na skutek ostatnich kryzysów, ale również dla budżetu miasta.

Pozytywnie na wzrost ruchu turystycznego patrzą także sami mieszkańcy Warszawy. Według badania opinii publicznej przeprowadzonego w 2023 roku, 9 na 10 respondentów stwierdziło, że turystyka jest istotnym czynnikiem rozwoju miast. Aż 85 procent ankietowanych potwierdziło, że rozwój turystyki w Warszawie ma pozytywny wpływ na ich życie. Warta odnotowania jest również informacja, że w ostatnim roku co dziesiąty mieszkaniec brał udział w tworzeniu oferty dla odwiedzających stolicę, poprzez swoją działalność biznesową lub społeczną.