Warszawskie tramwaje zyskają nowe połączenie: Kasprzak-Dworzec Zachodni!

W Warszawie przybywa kolejny krok w rozbudowie infrastruktury tramwajowej. Została wybrana firma, która opracuje dokumentację projektową dla nowej trasy tramwajowej, łączącej ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Realizacją tego przedsięwzięcia zajmie się firma Databout, która zaoferowała wykonanie projektu za kwotę około 14,4 miliona złotych brutto. Obecnie czeka się na formalne zatwierdzenie tej decyzji.

Planowana trasa ma przebiegać na długości około 1,4 km, z czego znacząca część, bo 0,9 km, zostanie poprowadzona pod ziemią. Tory tramwajowe zostaną umieszczone w istniejącym tunelu pod stacją kolejową oraz w nowym tunelu wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Nowe połączenie z ulicą Kasprzaka planowane jest w pobliżu przystanku Szpital Wolski, co z pewnością poprawi komunikację miejską w tej części miasta.

Prace nad różnymi wariantami trasy

Firma projektowa ma przed sobą zadanie przygotowania trzech różnych wariantów przebiegu trasy. Kluczowymi elementami różnicującymi te warianty będą lokalizacje zakończenia odcinka podziemnego oraz miejsce, w którym powstanie rampa wyjazdowa – może to być przy ulicach Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego. Dodatkowo, każdy wariant będzie rozważał inne sposoby integracji trasy z ulicą Kasprzaka.

Elastyczność w realizacji inwestycji

Projekt został podzielony na dwa główne etapy, co umożliwia elastyczne zarządzanie inwestycją w zależności od dostępnych środków finansowych. Pierwszy etap to budowa odcinka od ulicy Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, drugi zaś obejmuje wyposażenie tunelu tramwajowego pod stacją oraz utworzenie podziemnego zespołu przystankowego przy peronie 9. Oprócz opracowania projektów, kluczowe będzie uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych i innych wymaganych zezwoleń administracyjnych.

Harmonogram i dalsze plany

Dokumentacja projektowa, wraz z decyzjami środowiskowymi i uzgodnieniami, ma być gotowa w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy. Budowa nowej trasy tramwajowej jest planowana po 2030 roku, jednak jej realizacja uzależniona będzie od dostępności funduszy. Inwestycja jest częścią większego projektu rozwijania sieci tramwajowej wokół Warszawy, co ma na celu ułatwienie przemieszczania się między dzielnicami bez konieczności wjeżdżania do centrum. Szczególną rolę odegra w poprawie połączeń z Woli do Dworca Zachodniego, który zyskuje na znaczeniu jako kluczowy punkt przesiadkowy.

Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa