Książki to jedna z najistotniejszych form przekazywania wiedzy i rozwijania kultury. Dla wielu osób to także sposób na zarabianie pieniędzy, zdobywanie popularności oraz spełnianie swoich marzeń. W ostatnich latach coraz szersze grono początkujących pisarzy pyta jak wydać książkę, by odnieść sukces. Jednym z rozwiązań może być skorzystanie z modelu subsydiowanego. Na czym polega taka forma współpracy między autorem a wydawnictwem? Jakie są jej najważniejsze zalety? Przygotowaliśmy odpowiedzi!
Na czym polega subsydiowany model wydawniczy książki?
Każdy, kto zastanawia się nad tym, jak wydać książkę, na pewno spotka się z pojęciami wydawnictwa tradycyjnego i self-publishingu. Publikowanie subsydiowane jest czymś pomiędzy. Najważniejszą cechą charakterystyczną tego modelu jest fakt, że autor uczestniczy w kosztach wydania swojej książki – proporcje mogą być różne, ale część wydatków bierze również na siebie oficyna, która oferuje tego typu rozwiązanie. Podobny podział dotyczy zysków. Zawsze kwestie te są uregulowane w umowie.
Ważne jest jednak, że w modelu subsydiowanym pisarz wciąż może decydować np. o tym, jak będzie wyglądać szata graficzna jego książki, a także w jaki sposób będzie ona dystrybuowana oraz reklamowana. Współpraca pomiędzy autorem a wydawnictwem nie kończy się na wydrukowaniu publikacji. Dobra oficyna powinna włożyć sporo wysiłku w promocję książki, by zyski były z niej jak najwyższe. To odróżnia wydawnictwo subsydiowane np. od modelu vanity.
Jakie są najważniejsze zalety wydania książki w modelu subsydiowanym?
Pokrótce opiszemy trzy najważniejsze korzyści, wynikające z subsydiowanego wydania książki.
1. Szansa dla debiutantów
Osoby, które napisały swoją pierwszą książkę, mają małe szanse na współpracę z uznanym wydawnictwem w oparciu o tradycyjną ścieżkę, w której to oficyna bierze na siebie wszystkie koszty związane z publikacją. Model subsydiowany jest opcją na debiut dla autora, który nie ma jeszcze zbudowanej stałej bazy czytelników.
2. Wsparcie specjalistów
Oficyny, które oferują opisywany model, wspierają początkujących pisarzy na każdym etapie przygotowania książki do publikacji. Autor nie musi już zastanawiać się jak wydać książkę, by była ona dopracowana w każdym elemencie – odpowiedni specjaliści przygotują jej szatę graficzną, a takżę zajmą się drukiem, dystrybucją i promocją.
3. Baza odbiorców
Wydawnictwa, współpracujące z autorami subsydiowanymi, mają już zbudowaną bazę odbiorców z gatunku, w którym się specjalizują. Dzięki temu początkującym pisarzom z danej niszy zdecydowanie łatwiej dotrzeć do pierwszych czytelników.