Rozmaite problemy stają na drodze do poprawy jakości życia mieszkańców dużych miast. Często są one powiązane z powszechną przestępczością, obejmującą mniej lub bardziej drobne kradzieże, włamania czy uszkodzenia mienia. W ostatnim czasie jednak, udało się zauważyć dodatkową komplikację, mającą negatywny wpływ na komfort życia w stolicy Polski. Chodzi tu o nadmierny hałas produkowany przez specjalnie modyfikowane pojazdy i motocykle. Aby dowiedzieć się więcej o sposobie radzenia sobie z tym utrudnieniem w Warszawie, poprosiliśmy o komentarz inspektora Roberta Górskiego, eksperta z Sekcji Organizacji Służby Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji.
Na początek zapytaliśmy eksperta, jaki był początek działalności pod tytułem „Ciche Miasto” i kto jest za nią odpowiedzialny. Opowiedział nam, że pomysł na realizację tego projektu zrodził się w ubiegłym roku, kiedy to liczba zgłoszeń dotyczących uciążliwych hałasów emitowanych przez modyfikowane pojazdy zaczęła gwałtownie wzrastać. Zwłaszcza mieszkańcy Śródmieścia skarżyli się na to utrudnienie, które dotyczyło przede wszystkim ulic: Marszałkowskiej, Królewskiej, dzielnicy Placu Piłsudskiego, Tamki oraz Świętokrzyskiej.
W tym roku problem uciążliwego hałasu zrobił się jeszcze bardziej widoczny, co skłoniło Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego do zorganizowania specjalnych działań mających na celu zapobieganie takim zachowaniom ze strony kierowców. Tak właśnie powstała inicjatywa „Ciche Miasto”, skupiająca się głównie na użytkownikach drogi, którzy decydują się na modyfikację swoich pojazdów.
Pytaliśmy również, czy akcja była prowadzona wyłącznie przez funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego KSP, czy otrzymali wsparcie od innych jednostek lub wydziałów. Początkowo większość zgłoszeń dotyczących naruszeń norm hałasu wpływała ze Śródmieścia, jednak z czasem problem rozprzestrzenił się na inne dzielnice miasta. To zmusiło Policję do rozszerzenia zakresu realizowanych działań i zaangażowania w nie kolejnych komend rejonowych, Wydziału Wywiadowczo-Patrolowego Komendy Stołecznej Policji oraz Wydziału do Walki z Przestępczością Samochodową.
Głównym celem tej inicjatywy jest kontrola pojazdów emitujących nadmierny hałas oraz tych, których stan techniczny może stanowić zagrożenie dla bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych. Funkcjonariusze zwracają szczególną uwagę na agresywne zachowanie kierowców na drodze.