Aby zdobyć kwalifikacje do prowadzenia pociągów w warszawskim metrze, konieczne jest przeprowadzenie aż 400 godzin praktyki za kierownicą. Wbrew oczekiwaniom, nie brakuje osób zainteresowanych tą profesją i pragnących transportować mieszkańców stolicy podziemnymi trasami.
Warszawskie metro nieustannie rozwija się i poszukuje nowych pracowników, w tym maszynistów. Ci, którzy pomyślnie przejdą proces rekrutacji, zostaną przyjęci na stanowisko i będą mieli okazję zdobywać doświadczenie pod okiem ekspertów. Szkolenie jest intrygujące i fascynujące. Przyszli operatorzy pociągów podziemnych uczą się praktycznych umiejętności prowadzenia pojazdów na symulatorach. Aby uzyskać uprawnienia do transportu pasażerów, muszą spędzić wiele godzin za kierownicą na liniach obsługujących ruch pasażerski – wyjaśnia Jerzy Lejk, prezes zarządu Metra Warszawskiego.
Rekrutacja i szkolenia: 600 godzin teorii i praktyki
Rekrutacja na stanowisko maszynisty rozpoczyna się od rutynowego procesu selekcji. Po otrzymaniu aplikacji, dział personalny wybiera kandydatów do przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej. Jeśli zostaną zaakceptowani, są kierowani na badania medyczne, po czym rozpoczyna się ponad 600-godzinne szkolenie, składające się z części teoretycznej i praktycznej.
Część teoretyczna obejmuje naukę o procedurach i zasadach obowiązujących w firmie oraz strukturze taboru. Przyszli operatorzy metra uczą się od specjalistów Metra Warszawskiego budowy i działania systemu pneumatycznego pociągów metra, a także wszystkich urządzeń elektronicznych niezbędnych do sterowania takim pojazdem. Szkolenie obejmuje również naukę o bezpieczeństwie i higienie pracy.
Praktyka: symulatory, tunel testowy i prawdziwy tor
Po zakończeniu części teoretycznej, przyszli maszyniści przechodzą do części praktycznej. Spędzają czas na symulatorach, gdzie mogą zapoznać się z funkcjonowaniem różnych typów pociągów. Szkolenie obejmuje także pracę z prawdziwym tabor kolejowym. W ramach praktyki, kandydaci na maszynistów uczą się tzw. przyjęcia składu oraz jego przygotowania technicznego, a także postępowania w przypadku wykrycia usterek i zagrożeń.
Specjalna część praktyki odbywa się w podziemnych tunelach metra. Kandidaci na maszynistów, pod okiem doświadczonych kolegów, prowadzą pociągi na torze próbnym przy Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty oraz uczą się jazdy na obu liniach metra – z Kabat do Młocin i z Bródna na Bemowo.
Proces szkolenia kończy się dwuelementowym egzaminem – teoretycznym i praktycznym. Po zdaniu egzaminu, przyszli maszyniści są gotowi do samodzielnego transportu pasażerów. Warto dodać, że coraz więcej kobiet decyduje się na tę profesję. Wywiad z jedną z maszynistek metra warszawskiego można znaleźć na oficjalnym kanale Metra Warszawskiego na YouTube.