Pozycjonujesz swoją stronę na Warszawę, ale nie wiesz, czy Twoje działania są skuteczne? Brak efektów może mieć różne przyczyny, czasami wina nie leży po stronie specjalisty od SEO, a niezadowalający rezultat może być wynikiem zmian w algorytmach wyszukiwarki. Niezależnie jednak od przyczyny, warto sprawdzić, jak można poprawić sytuację witryny. Do tego sprawdzi się audyt SEO, czyli profesjonalna ocena strony internetowej. Czy w przypadku pozycjonowania na Warszawę również warto ją wykonać?
Na czym polega pozycjonowanie na Warszawę?
Pozycjonowanie na Warszawę to strategia SEO, dzięki której strony warszawskich firm mogą pokazać się na wysokich miejscach w wyszukiwarce. Local SEO daje szansę małym biznesom z ograniczonym budżetem, na dotarcie do potencjalnych klientów, którzy szukają produktów lub usług w Internecie. Tak optymalizowane strony nie wyświetlają się wszystkim użytkownikom, a jedynie tym, którzy użyją frazy zawierającej nazwę miasta lub tym, którzy przebywają na terenie Warszawy (i pozwalają wyszukiwarce na sprawdzenie lokalizacji).
Dzięki temu reklama w formie strony internetowej kierowana jest precyzyjnie do potencjalnych klientów, a nie do użytkowników oddalonych od Warszawy o kilkaset kilometrów, którzy i tak prawdopodobnie nie skorzystaliby z usług danej firmy.
Pozycjonowanie lokalne – czy audyt SEO jest konieczny?
Pozycjonowanie lokalne to najprostszy, najtańszy i dający stosunkowo najlepsze efekty rodzaj pozycjonowania. Ze względu na znacznie mniejszą konkurencję niż w przypadku ogólnego SEO, efekty można zobaczyć szybciej, a także łatwiej jest zdobyć pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania.
Nie oznacza to jednak, że w przypadku tej strategii strona nie potrzebuje audytu SEO. Jest to aspekt obowiązkowy, niezależnie od metody pozycjonowania i rodzaju serwisu internetowego. Dzięki profesjonalnej ocenie strony można sprawdzić, w jakim stopniu jest ona dopasowana do czynników rankingowych wyszukiwarki i co nie pozwala jej osiągnąć lepszej pozycji. Audyt warto wykonać jeszcze przed planowaniem procesu pozycjonowania. Raport z analizy pokaże wszelkie błędy i nieprawidłowości, które negatywnie wpływają na widoczność strony. Dzięki temu będzie można skupić się na istotnych elementach i wyeliminować błędy. Warto jednak przeprowadzać audyt regularnie, a zwłaszcza gdy:
- zauważyć można nagły spadek pozycji w wynikach wyszukiwania,
- zauważyć można nagły spadek konwersji,
- strona została przebudowana lub rozszerzona.
Jak przeprowadzić audyt SEO?
Audyt SEO powinien uwzględniać aktualną sytuację strony oraz cele marketingowe i biznesowe firmy. Zazwyczaj ocena strony wykonywana jest kompleksowo, jednak w niektórych przypadkach sprawdza się tylko wybrane elementy. Dlatego przed przystąpieniem do audytu SEO trzeba określić, które obszary witryny mają zostać sprawdzone.
Elementy, jakie powinno zostać sprawdzone podczas kompleksowego audytu to m.in.:
- frazy kluczowe (rozmieszczenie, ilość, dopasowanie do zachowań użytkowników);
- treści (jakość, długość, formatowanie, zawartość słów kluczowych, struktura nagłówków);
- meta dane (długość, słowa kluczowe, jakość);
- adresy URL (czy zawierają logiczny ciąg znaków, są „przyjazne”);
- elementy techniczne strony (szybkość ładowania, wersja mobilna, certyfikat SSL);
- linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne (źródło, rodzaj, anchory linków);
- pliki graficzne (waga, rozmiar, atrybuty ALT).