Przygotowania do budowy trzeciej linii metra w Warszawie: umowa na projekt podpisana, start planowany na 2028 rok

Planowanie trasy trzeciej linii metra w Warszawie nabiera realnych kształtów. Prezydent stolicy, Rafał Trzaskowski, zawarł umowę z konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt na opracowanie projektu. Pierwszy odcinek tej nowej linii podziemnej będzie mieć ponad 8 km długości i składać się z sześciu nowych stacji. Realizacja inwestycji ma rozpocząć się w 2028 roku.

Rafał Trzaskowski podkreśla, że nowa linia ma pełnić funkcję obwodową, integrującą dotychczasowe oraz planowane linie metra. To podejście wpisuje się w założenia tworzonego przez miasto systemu komunikacji miejskiej. Analizy wykazały, że potrzeba takiej trasy jak III linia metra jest realna i jej funkcjonowanie przyniesie znaczne korzyści dla mieszkańców miasta.

Z punktu widzenia układu komunikacyjnego stolicy, nowa linia pozwoli przede wszystkim na skrócenie czasu dojazdu z Pragi do centrum Warszawy. Dokonane zostaną też zmiany w planie sieci metra – linia M3 będzie wydłużona na lewy brzeg Wisły, kierując się w stronę Mokotowa. Zgodnie z Masterplanem Komunikacyjnym dla Warszawy, M3 stanie się częścią spójnego systemu pięciu linii metra.

Prezydent Rafał Trzaskowski wyjaśnia, że metro jest jedynie częścią zaplanowanej siatki połączeń komunikacyjnych w Warszawie. Ta sieć, obejmująca również autobusy, tramwaje i pociągi SKM, tworzy system naczyń połączonych, co umożliwia efektywne funkcjonowanie transportu publicznego w mieście.

Konsorcjum ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. (lider) oraz Metroprojekt Sp. z o.o. będzie odpowiedzialne za projektowanie pierwszego odcinka III linii metra. Złożyły one ofertę w wysokości dokładnie 78.181.260,00 zł brutto.

ILF Consulting Engineers Polska to jedna z czołowych firm projektowo-doradczych, której specjalnością są usługi w obszarach energetyki, ochrony klimatu, środowiska, transportu oraz zasobów naturalnych i zrównoważonego przemysłu. Firma ta angażuje się w inwestycje dotyczące rozbudowy metra w Warszawie już od ponad 15 lat.

Drugim wykonawcą jest Metroprojekt sp. z o.o., który istnieje na rynku od ponad 70 lat i specjalizuje się w prowadzeniu wielobranżowych projektów infrastrukturalnych z dziedziny transportu. Od początku swojego istnienia firma ta jest związana z Metrem Warszawskim.