Archeologiczne znaleziska na terenie budowy linii metra M2 na Bemowie

Podczas prac związanych z budową ostatniego segmentu linii M2 na terenie bemowskiego Karolinu, specjaliści od archeologii nie tylko odczytują historię, ale również odkrywają jej tajemnice. Ostatnio natknęli się na pomieszczenia, które prawdopodobnie pochodzą z końca XIX i początku XX wieku, i jest nadzieja na więcej takich odkryć.

Na terenie budowy drugiej linii metra w Bemowie działa grupa znawców z Państwowego Muzeum Archeologicznego. Zanim rozpoczęły się prace budowlane, przeprowadzili oni badania powierzchniowe, które doprowadziły do odkrycia fragmentów ceramiki datowanych na późne średniowiecze. Przejrzeli także materiały archiwalne dotyczące tej części stolicy.

Po rozpoczęciu prac budowlanych, archeolodzy zaczęli badać podziemia miejsca, gdzie powstaje Stacja Techniczno-Postojowa Karolin. W zachodniej części wykopu odkryli strukturę, która najprawdopodobniej była piwnicą. Na mapie z 1931 roku w tym miejscu znajdowały się dwa budynki Folwarku Karolin, ale odkryta konstrukcja ceglana wydaje się być oddzielną strukturą.

Struktura składała się z pomieszczeń o sklepieniu kolebkowym, które były od siebie oddzielone murowanymi ścianami z łukowatym przejściem. Przy jednej ze ścian znajdował się tzw. komin, w którym archeolodzy znaleźli pozostałości metalowych stopni – prawdopodobnie służyły one do wejścia i wyjścia. Ściany komina były okopcone.

W miarę postępów w budowie, archeolodzy są przekonani, że na terenie przyszłej stacji mogą kryć się kolejne artefakty z przeszłości. Tam gdzie na początku XX wieku istniały folwarki, mogą to być narzędzia rolnicze, ozdoby czy naczynia. W miejscu dawnej wsi Mory można natknąć się na późnośredniowieczną ceramikę.

Nie wiadomo co jeszcze może ukrywać ziemia na obszarach budowy stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Doświadczenie zdobyte podczas budowy wcześniejszych odcinków metra w Warszawie wskazuje, że jest duże prawdopodobieństwo znalezienia artefaktów prehistorycznych, takich jak szczątki mamuta czy słonia leśnego.

Na trasie drugiej linii metra obecnie trwają prace przygotowawcze do drążenia tuneli. Tarcze wiertnicze TBM rozpoczną pracę dopiero w przyszłym roku, ale już teraz grunt jest wzmacniany w kluczowych punktach inwestycji.

Została zawarta umowa „Projektuj i buduj” na budowę drugiej linii metra, która rozpoczęła się w 2018 roku. Na prawie czterokilometrowym odcinku zaplanowano trzy stacje: Stacja C3 Lazurowa, Stacja C2 Chrzanów i Stacja C1 Karolin. Zaplecze techniczne dla całej linii znajdować się będzie na STP Karolin. Zgodnie z aneksem do umowy podpisanym we wrześniu, prace powinny zakończyć się w październiku 2025 roku.